Kadetit kysyivät – puheenjohtaja vastaa

Upseeriliitto tapasi 108. kadettikurssin ja 91. merikadettikurssin juuri ennen heidän valmistumistaan. Saimme valmistuvilta sotatieteiden kandidaateilta hyviä kysymyksiä ja lupasin vastata niihin pääkirjoituksessani.

Miten Upseeriliitto näkee Puolustusvoimien nykyisen henkilöstötilanteen?

– Puolustusministeri Jussi Niinistön (sin.) (puolustusministerinä 2015–2019) käskemän selvityksen mukaan tarve oli vajaat 1600. Olemme laskeneet, että meillä on krooninen 300 upseerin vaje ja ulkomaan tehtävien lisääntyessä tarve on +500. Komentaja on nostanut esille huolen perusyksiköistä ja olemme siitä hyvin samaa mieltä.

Mitä toimia Upseeriliitto on tehnyt/on tekemässä tukeakseen upseereita ja heidän perheitään?

– Neuvotteluissa on saatu hyviä tuloksia kehittämällä siirtojen ehtoja kolmelle vuodelle. JSA 15 ja 16 tehtävät saatiin työaikalaskennan piiriin. Meripalvelun (valmiusvapaan) kokeilu oli onnistunut, viikosta sai vapaan. Nyt MP-työtä taas jatketaan. Olemme kehittäneet erilaisia malleja sotaharjoituksesta pääesikunnalle. Ulkomaan palvelukseen saatiin palkkausratkaisu, mutta perheen tukemisessa on vielä tekemistä.

Mikä on Upseeriliiton seuraava askel upseerien työhyvinvoinnin tukemisessa?

– Viesti kentältä on selvä myös liitolle: perhettä arvostetaan enemmän kuin aikaisemmin. Työ ja vapaa-aika on saatava tasapainoon.

Millaisia uudistuksia olette ajamassa Puolustusvoimien työaikalakiin?

– Laki on vanha, kekkosenaikainen, ei nykyaikainen, stubbinaikainen. Keskeisin ongelma upseerin palautuminen työstään. Työaikasuojelua voidaan myös kehittää sopimuksilla ja olemme yrittäneet sitä kahdesti. Nyt, varsinkin tässä turvallisuustilanteessa, on tarpeellista jatkaa uudistamista yhdessä Puolustusvoimien kanssa.

Millaisia muutoksia Nato-jäsenyys on tuonut Upseeriliiton edunvalvonnan agendalle?

– Nato aiheuttaa nyt viimeistään tarpeen kehittää palautumista, vrt. kahden kuukauden laivasto-osaston ja Romanian operaation palvelus. Joukkorakenteen ehdot ovat seuraava iso neuvottelukysymys. Ulkomaan palvelus on liitolle painopistealue.

Mikä on Upseeriliiton todellinen hyöty nuorelle uudelle upseerille?

– Kova edunvalvonta, neuvonta ja oikeudellinen tuki ovat tärkein jäsenpalvelumme. Vain Upseeriliitto voi neuvotella upseereiden palvelussuhteen ehdoista ja vain Upseeriliitto voi neuvotella ja sopia yksittäisen upseerin puolesta. Edunvalvontaa tehdään koko ajan. Viimeisin onnistuminen on Rajavartiolaitoksen nuorten upseerien palkankorotus.

Kentän ääni kuuluu liitossa. Juuri nyt vaikutamme Puolustusvoimiin ja puolustusministeriin, jotta saamme konkreettisia ratkaisuja kadettien ja nuorten upseerien esille nostamiin asioihin.

Puolustusvoimat tarvitsee lisää sotilaita, täräyttää kansliapäällikkö:

”Voi olla, etteivät sadat tule riittämään.”

(Puolustusministeriön kansliapäällikkö Esa Pulkkinen / Yle Uutiset 9.9.2024)

Ville Viita

Everstiluutnantti Ville Viita on Upseeriliiton puheenjohtaja.

3/2024 Puheenjohtajalta

Stronger Together

Henkilöstön aseman kehittämiseen tarvitaan yhteinen tilannekuva, neuvottelupöytään ei voi mennä ilman yhteistä valmistelua.