Liitto lähellä jäsentä

Upseeriliiton päätehtävä on jäsentensä edunvalvonta.
Sitä tehdään joka päivä liiton työntekijöiden sekä luottamushenkilöiden voimin.
Upseeriliitolla on vuonna 2025 laaja verkosto luottamustoimisia, jäsenten valitsemia edustajia. Heillä on tehtävänään auttaa ja tukea jäsentä sekä tukea myös työnantajaa upseereihin liittyvissä asioissa.
Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen arki on vaativaa, se on ehkä vaativoitunut viimeisten vuosien aikana entisestään. Henkilöstöä edustavien rooli ja merkitys ei ole vähentynyt, päinvastoin. Siksi Upseeriliiton on huolehdittava entistä paremmin omien edustajiensa valmiuksien ylläpitämisestä. Tämä työ vaikuttaa suoraan jäseniimme arjen edunvalvonnan kehittymisenä.
Upseeriliitto haluaa olla luotettava, kehityshakuinen ja aktiivinen henkilöstöjärjestö. Haluamme tehdä työtä yhdessä niin työnantajan, kuin kanssakulkijoidemme kanssa.
Yhteistyö maanpuolustuksen saralla toimivien järjestöjen kanssa on syventynyt. Olemme varsin hyvin tietoisia toistemme tavoitteista ja tärkeistä asioista. Ammattisotilaita, reserviläisiä ja myös varusmiehiä edustavat järjestöt ovat “löytäneet toisensa”. Sanomamme on hiottu yhteisesti ja sitä ei voi sivuuttaa, kaikilla on painavaa sanottavaa. Painavimmat niistä koottiin vuoden 2024 lopulla Puolustuselonteon valmisteluun liittyen.
Korkea järjestäytymisaste kertoo upseereiden luottamuksesta liittoaan kohtaan.
Upseeriliiton tärkein voimavara on jäsenistö. Järjestäytymisasteemme on ollut perinteisesti korkea, 97–98 prosenttia upseereista kuuluu Upseeriliittoon. Näin korkea järjestäytymisaste on ehdottomasti tärkein liiton resurssi. Ilman sitä, ei liitto voi toteuttaa arjen edunvalvontaa ja vaikuttamista. Sillä ei olisi myöskään näin vahvaa luottamusmiesverkostoa tai kenttäorganisaatiota.
Korkea järjestäytymisaste kertoo upseereiden luottamuksesta liittoaan kohtaan. Liitolle korkea järjestäytymisaste asettaa vaatimuksen, että tehtävä edunvalvontatyömme on joka päivä päämäärätietoista. Kurssia on reivattava koko ajan, mutta pääsuunnan on oltava eteenpäin.
Kuinka liitto tavoittaa jäsenen ja on lähellä silloin, kun jäsen liittoa tarvitsee?
Tavoittaako liiton sanoma jäsenen, joka haluaa sen kuulla?
Vuoden 2023 laajassa jäsenkyselyssä annettiin palautetta siitä, että rivijäsen voi kokea etäisyyttä liiton toimintaan. Liiton toiminta ja tekeminen ei välttämättä tunnu kaikkien jäsentemmekään iholla. Tällainen tunne saa harkitsemaan aivan varmasti myös sitä, että miksi minun pitäisi maksaa jäsenmaksua ja kuulua tällaiseen organisaatioon.
Juttu e-julkaisussa => https://www.e-julkaisu.fi/sotilasaikakauslehti/1-2025/#pid=9
Lehden etusivulleMuita artikkeleita

Edunvalvonta kansainvälistyy

Henkilöstö ei ole itsestäänselvyys
