2/2022 Artikkelit

Panssarivaunu ei ole voittamaton

Kumpi on tehokkaampi panssarivaunu vai panssarintorjunta-aseet?

Venäjä toi operaatioon kaikki moderneimmat käytössä olevat vaunumallinsa. Venäjä on käyttänyt merkittävästi rahaa modernisoidakseen kalustonsa seuraavan sukupolven panssarivaunua odottaessaan.

Ukrainan sodassa käytetyt mallit ovat parhaita. Vaunut on varustettu pimeätoimintakykyisiksi modernein lämpökameroin, suojattu moderneilla reaktiivipanssaroinneilla sekä osin varustettu aktiivisilla nk. soft-kill -omasuojajärjestelmillä. Niin kutsuttuja hard-kill -järjestelmiä ei ole julkisissa kuvissa havaittu – yhtä myöhemmin käsiteltävää poikkeusta lukuun ottamatta – eikä julkisten tietojen mukaan Venäjällä ole tällaisia järjestelmiä palveluskäytössä.

Ukrainalaiset myös selkeästi tuntevat venäläisen panssarikaluston heikkoudet ja osaavat käyttää niitä tehokkaasti hyväkseen.

Majuri Mika Mäenpään artikkeli aiheesta: https://www.e-julkaisu.fi/sotilasaikakauslehti/2-2022/#pid=38

3/2024 Artikkelit

Henkilöstöasiat yhdistävät

Komentopäällikkö Vesa Valtosen ja Upseeriliiton edunvalvontapäällikkö Mika Ylösen upseerin ura alkoi samassa tuvassa Kadettikoulussa.