Voiko tekoälyn käyttöä hallita?

Yhdysvaltain presidentti Joe Biden antoi lokakuussa 2023 määräyksen (Executive Order 14110), jonka tavoitteena on tekoälyn turvallinen ja luotettava kehittäminen ja käyttö.

Presidentin hallinto pitää erittäin tärkeänä tekoälyn kehittämisen ja käytön ohjaamista turvallisesti ja vastuullisesti liittovaltiotasolla. Määräyksessä hahmotellaan kahdeksan osa-aluetta tekoälyn käyttöönotolle ja säätelylle Yhdysvalloissa. Alueita ovat turvallisuus, vastuullinen kilpailu, työntekijöiden tukeminen, tasa-arvon edistäminen, vahva kuluttajansuoja ja kansalaisvapauksien suojelu.

Presidentti Bidenin hallinto antoi tämän vuoden maaliskuussa liittovaltion virastoille uusia ohjeita siitä kuinka ne voivat ja eivät voi käyttää tekoälyä hallintotyössään. Ohjeen tarkoitus on pyrkiä varmistamaan tekoälyn turvallinen käyttö julkishallinnossa. Yhdysvallat haluaa antaa esimerkin hyvästä hallintotavasta ja tekoälystä.

Tässä valtion virastoille suunnatussa ohjeistuksessa pyritään löytämään tasapaino sekä tekoälyn riskien hallinnan että innovaatioihin kannustamisen välillä. Virastoihin tulee nimetä tekoälyjohtaja tehtävänään valvoa tekoälyohjeen täytäntöön panoa.

Aikaa annettiin todella vähän, valmista pitää olla joulukuun alkuun mennessä. Virastojen on osoitettava miten tekoälyteknologian testaus, seuranta ja vaikutusten arviointi toteutetaan. Tekoälyn käytön julkisuus ei koske kuitenkaan Puolustusministeriötä ja tiedustelupalveluita.

Euroopan unionin tekoälyasetus tuli voimaan 1.8.2024

EU:n uusi tekoälysäädös on kattava oikeudellinen kehys ja tavoitteena on edistää luotettavaa tekoälyä Euroopassa ja sen ulkopuolella varmistamalla, että tekoälyjärjestelmissä kunnioitetaan perusoikeuksia, turvallisuutta ja eettisiä periaatteita, ja puuttumalla erittäin tehokkaiden ja vaikuttavien tekoälymallien riskeihin.

Asetuksen tavoitteena on luoda yhdenmukaistetut tekoälyn sisämarkkinat EU:hun sekä kannustaa tämän teknologian käyttöönottoon ja luoda innovointia ja investointeja tukeva ympäristö. Perustettavan Euroopan tekoälytoimiston keskeinen tehtävä on tekoälysäädöksen täytäntöönpano.

Yhdysvallat ja EU pyrkivät lainsäädännön ja regulaation avulla hallitsemaan tekoälyn kehittämistä, mutta generatiivisen tekoälyn ja laajojen kielimallien erittäin nopea kehitys muuttaa pelikenttää tavalla, jonka hallinnassa on vaikea pysyä perässä.

Tekoäly tuo perustavanlaatuisen muutoksen yritysten liiketoimintamalleihin, johtamiseen ja toiminnan suunnitteluun. Suuri muutos tulee koskemaan työtä ja sen tekemistä. Tekoälyn onnistunut käyttöönotto vaatii tekoälytyökalujen todellisten kyvykkyyksien kriittistä tarkastelua, eettisyyden ja puolueettomuuden arviointia sekä tekoälyalgoritmien mahdollisimman suurta avoimuutta.

Mutta kaikki eivät ole tässä mukana. Iso osa valtiollisista toimijoista ei ole tukemassa sääntöpohjaisia periaatteita. Yhdysvallat ja EU pyrkivät löytämään tasapainoisen toimintamallin tekoälyn avoimelle, luotettavalle ja eettiselle käytölle samalla, kun autoritaariset valtiot pyrkivät hallitsemaan kyvykkäämpiä tekoälymalleja oman valtansa pönkittämiseksi. Tässä kehityksessä sääntöpohjainen tekoälyn hallintamalli joutuu valtavien haasteiden eteen voidakseen vahvistaa digikehityksen luotettavuutta ja turvallisuutta.

Martti Lehto

Päätoimittaja