4/2022 Edunvalvonta

Nato-palveluksen ehdot on sovittava ajoissa

Nato kolkuttaa ovella. Liittoutuminen tarkoittaa sitä, että jo ennen kuin Suomi on hyväksytty täysjäseneksi, henkilöstöä lähetetään eri puolille valmistelemaan jäsenyyden aikaista kontribuutiota.

Upseeriliitto haluaa neuvotella palvelussuhteen ehdoista, jotta niistä saadaan kannustavat sekä sotilaille, että siviileille. Osa tehtävistä on varmasti sellaisia, että upseeri ottaa perheensä mukaan asemapaikalle. On myös paljon sellaisia tehtäviä, joihin perheen vieminen asemapaikalle ei ole edellytys eikä myöskään mahdollista.

Artisti ei maksa. Lähdemme siitä, että virkamiehelle ei synny työstä johtuvia itse kustannettavia kuluja. Oli kysymys sitten muutosta, matkustamisesta perheen luo tai perheen ylläpitämisestä asemapaikalla.

Palvelussuhteen ehtojen pitää olla kannustavat sekä sotilaille että siviileille.

Tärkeää on myös huolehtia siitä, että Nato-tehtäviin lähetettävien hallinnointiin on riittävät resurssit sekä kotimaassa, että asemapaikoilla. Jotta asiat sujuvat, on tähänkin asiaan syytä varata resurssia.

Samanaikaisesti on tarkastettava palvelussuhteen ehdot myös Euroopan Unionin tehtävissä. Muutot ovat siellä siirtyneet omakustanteiseksi pääesikunnan yksipuolisella tulkinnalla. On ihme, että tehtäviin löytyy lähtijöitä, vaikka muuttaminen maksetaan omasta pussista. Nyt on aika korjata myös nämä valuvirheet, jotka eriarvoistavat virkamiehiä.

Henkilöstön riittävyys on haaste. Kesän aikana olemme lukeneet uusista avauksista Puolustusvoimien henkilöstörakenteen kehittämiseksi.

On väläytelty Puolustusvoimien virkaurakurssien avaamista myös reserviläisille ja sitä kautta vaativampien sodan ajan sijoitusten, kuten joukkoyksikön komentajan ja sotatoimiyhtymän esikuntapäällikön tehtävien ulottamista reserviupseerien tehtäviksi.

Mielenkiintoinen avaus, joka on herättänyt keskustelua aktiiviupseereiden keskuudessa. Prikaatien ja taisteluosastojen komentajat, esikuntapäälliköt sekä aselajipäälliköt ovat ammattilaisten tehtäviä.  Heidän apunaan tarvitaan reservistä täydennettäviä ja kertausharjoitettavia osaavia asiantuntijoita.

Se ei ole reservin merkityksen väheksymistä.

Miksi on neuvoteltava kansainvälisten tehtävien palvelussuhteen ehdoista:
  1. Yhteinen tilannekuva työnantajan ja henkilöstön välillä on tärkeä.
  2. Palvelussuhteen ehtojen on oltava selkeät ja luettavissa.
  3. Soveltamiskäytännön pitää olla yhteisesti hyväksytty.

Mika Ylönen

Mika Ylönen on majuri ja Upseeriliiton edunvalvontapäällikkö.