5/2022 Edunvalvonta

Mikä on evp-upseerin euro?

Viime keväästä alkaen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa on ollut yllättävän suuri uusi ilmiö rekrytoida evp-upseereita takaisin töihin heidän reserviin siirtymisensä jälkeen. Kipukohdaksi Puolustusvoimien rekrytoinnissa on noussut palkkauksen määrittäminen. Rajavartiolaitoksessa tämä asia on ymmärretty alusta lähtien oikein.

Upseerille kuuluu upseerin palkka siinä missä lakimiehelle tai lääkärillekin, kun he tekevät ”keikkatöitä” eläkkeellä.

Puolustusvoimissa evp-upseerin euro vaihtelee käytössä olleilla ehdoilla noin 70–80 sentin välillä.

Tämän on aiheuttanut kaksi epäkohtaa: upseerien tehtävien arvioiminen niille soveltumattomassa, erikoisupseerien ja siviilien tehtävien arviointia varten kehitetyssä ESJA-järjestelmässä sekä henkilökohtaisen palkanosan määrittäminen aloittavan työntekijän 17 prosentin osuuden suuruiseksi.

Upseerit ovat töissä tehtävissä, joiden vertaaminen muihin kuin upseerien tehtäviin on järjetöntä. Heidän arvottamisensa yli 30 vuoden työuran jälkeen aloittaviin työntekijöihin on nöyryyttämisen huippu.

Korjausta epäkohtiin on haettu noin puolen vuoden ajan. Neuvottelut aiheesta on vihdoin päästy aloittamaan. Toivomme pääsevämme ratkaisuun, jossa evp-upseerit saavat tehtävien vaativuuden ja osaamisensa mukaista palkkaa. Tässä kohtaa ei voi jättää mainitsematta myöskään sotilaspuvun käyttöoikeutta. Evp-upseereilla on kyseinen oikeus reservin harjoituksissa, joten niin pitäisi olla työsuhteessakin.

Näiden palvelussuhteen ehtojen kehittämisen evp-upseerien oikeuksien mukaiseksi on työnantajankin etu myös työnantajakuvan kannalta.

Tero Pynnönen

Majuri Tero Pynnönen on Upseeriliiton päätoiminen pääluottamusmies.