2/2022 Edunvalvonta

Upseeripula on ratkaistava nyt

Upseereiden lisätarve on 300 – 400 upseeria.

Ammattiupseerit on koulutettu suunnittelemaan sodan ajan tehtäviä ja johtamaan joukkoja. Muuttuneessa turvallisuustilanteessa tämän henkilöstöryhmän on oltava määrältään riittävä tehtäviin kaikissa valmiustiloissa.

Osaaminen on nyt valttia. Kumpi on tärkeämpää, määrä vai laatu? Upseeriliitto toi vahvasti esille selonteon valmistelussa sen, että laatu on tärkeämpää. Selonteon julkaisuhetkellä, normaaliolojen aikana upseerivaje oli 300.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan romahdutti Euroopan turvallisuustilanteen hetkessä. Samalla vastikään laadittu ja laajaa arvostusta nauttiva Valtioneuvoston Puolustusselonteon henkilöstöä koskeva osuus vanhentui. Selonteossa on käsitelty henkilöstöä todella vähän, vain yhdellä sivulla. Selonteon painopiste oli henkilöstön määrän lisäämisessä pitkällä aikavälillä.

Kalusto tarvitsee käyttäjänsä

Mikäli lisärahoitusta kohdennetaan vain Puolustusvoimien kalustoon, se ei yksin auta. Kalustoa käyttämään tarvitaan riittävästi koulutettua henkilöstöä, jonka työssä jaksaminen huomioidaan myös palvelussuhteen ehtojen kehittämisessä.

Upseereita tarvitaan lisää kansainvälisiin tehtäviin. Kun Suomi lisää puolustusyhteistyötä eri foorumeilla, tarkoittaa se myös useiden kymmenien upseereiden sitoutumista kansainvälisiin tehtäviin.
Esimerkiksi liittyminen Natoon tarkoittaa sitä, että kansainvälisiin tehtäviin tarvitaan runsaasti lisää upseereita. Upseereiden lisätarve on tällä hetkellä todella merkittävä, jopa 300–400 upseeria.
Tämän asian on pakko näkyä myöskin uudessa selonteossa.

Tero Pynnönen

Majuri Tero Pynnönen on Upseeriliiton päätoiminen pääluottamusmies.