6 % kahdessa vuodessa

Valtiolle saatiin uusi virkaehtosopimus (VES). Palkankorotusten tasoon voidaan olla tyytyväisiä. Kahden vuoden sopimuksessa korotus on yhteensä kuusi prosenttia. Lisäksi huhtikuussa tulee maksuun kertaeränä 12,2 prosenttia palkasta tai vähintään 500 euroa. Kuten tiedämme, niin inflaatio on heikentänyt kovin ostovoimaa. Uusi sopimus helpottaa akuuttia tilannetta, mutta ei korvaa palkkojen jälkeen jäämistä.

Virkaehtosopimuksen tulosta voidaan pitää tyydyttävänä.

Sopimuksesta täytyy kiittää meidän neuvottelujärjestömme JUKOn neuvottelijoita. Suomen Poliisijärjestöjen Liiton puheenjohtaja Jonne Rinne jaksoi sitkeästi neuvotella uudesta sopimuksesta, vaikka neuvottelupöytään vaikutettiin ulkopuolelta. Edunvalvontapäällikkö Mika Ylönen ja neuvottelupäällikkö Kari Nousiainen tukevat neuvottelijoita JUKOn keskeisessä elimessä eli valtion neuvottelukunnassa.

Edunvalvonta on tiimityötä. Pääluottamusmiehet Tero Pynnönen, Petri Soppi ja Aki Järvinen ovat kärkitaistelijoita ja ajavat upseerien asioita JUKOn turvallisuusjaostossa. Oma tehtäväni on vaikuttaa neuvottelujen valmisteluihin ja tilannekuvan muodostamiseen JUKOn varapuheenjohtajana. Upseeriliiton hallituksen jäsenet tekevät aktiivista työtä tavoitteiden määrittämisessä. Liiton strateginen valinta oli edunvalvonnan kärjen laajentaminen. Olemme uudistuneet hyvin tuloksin.

Valtiolla ja JUKOssa ei puhuta palkkauksen yleisestä linjasta. On selvää, että meidän palkkojamme ei ratkaista vientivetoisella mallilla Etelärannassa eikä Hakaniemessä. Yksityinen sektori neuvottelee omat sopimuksensa ja me emme puutu niihin.

Tämän neuvottelukierroksen jälkeen on kuitenkin tunnustettava, että neuvottelujärjestelmä on rikki. Tarvitsemme Uuden Suomen Mallin. Ensimmäiseksi tulee rakentaa uusi kivijalka. Palkankorotusten pohjana pitää olla oikeat tilastot. Ilman pitkäjänteistä palkkaseurantaa ei synny kunnon ratkaisuja, vaan elämme hetkessä ja mielikuvien varassa. Valtiolla tulee aloittaa yhteinen palkkaselvitys ja sen tulokset ovat pohjana seuraavalle neuvottelukierrokselle.

Neuvottelujärjestelmä on saatava vakaammaksi.

Neuvotteluissa on monta osapuolta, joten kaikkia omia tavoitteita ei koskaan saa läpi. Paikkariippumaton työ ei valitettavasti edennyt vielä tällä kierroksella. Saimme kuitenkin hyviä VES-tekstimuutoksia, joista neuvottelupäällikkö kertoo lisää lehden edunvalvontasivuilla.

Olen erityisen tyytyväinen siitä, että saimme sopimukseen myös virastoerän liukuvan mallin. Se on hyvä pohja puolustuksen ja rajan omille neuvotteluille. Tarvitsemme virastoerää korjaamaan palkkausta eri vaativuustasoilla. Myös luottamusmiessopimus sekä muutto- ja siirtosopimus tarvitsevat päivityksen.