Armeija marssii palkallaan

Turvallisuustilanteen muutos vaikuttaa myös upseerien talouteen.

Energian, palveluiden ja tuotteiden hinnat sekä lainojen korot nousevat. Kurimus tuntuu erityisesti kahdella paikkakunnalla asuvalla upseerilla. Työmatkustamisesta on tullut kaikille pirun kallista. Inflaatio on nyt 8 prosenttia ja hintojen nousu jatkuu.

Upseerien ostovoima tulee turvata. Valtion palkkoihin saatiin viime vuonna 2 prosentin korotus. Kukaan ei voinut tietää, että taloustilanne muuttuu näin nopeasti. Sopimuksessa on optio jälkimmäisen vuoden osalta, joten uusista prosenteista neuvotellaan tämän syksyn aikana.

Palkkaratkaisu on rekrytointikysymys valtiotyönantajalle. On muistettava, että viime kierroksella perhevapaissa jäätiin 18 päivään, kun kunnalla saatiin 32 päivää. Paikkariippumaton työ ei edennyt. Nyt ollaan takamatkalla myös ostovoiman osalta.

Kuntasektori sai kesällä hyvän kolmivuotisen sopimuksen. Palkat nousevat sopimuskauden aikana 8,74 prosenttia. Tämän päälle tulee 5 vuoden ajalle palkkaohjelma, jolloin kokonaisvaikutus nousee 11 prosenttiin. Lisäksi hyvinvointialueella tehdään palkkojen harmonisointia, mikä tarkoittaa 6 prosentin korotusta SOTE-sopimukseen. Keskiarvokapteenille tällainen sopimus tarkoittaisi 700 euron korotusta kuukausipalkkaan.

Kunnan sopimus on uusi Suomen ja julkisen sektorin malli. Sopimuksessa on myös merkittävä perälauta: jos yksityinen sektori saavuttaa vuonna 2023 tai 2024 paremman sopimuksen, niin kunta- ja hyvinvointialan työtekijät saavat vähintään samat palkankorotukset. Samalla tavalla valtio voisi turvata myös turvallisuuden alan työntekijöiden aseman.

Kahden miljardin euron lisätalousarvio (LTAE) on tarpeellinen ja sillä saadaan tärkeätä sodan ajan materiaalikykyä. LTAE mahdollistaa myös panostamisen toimintamenoihin. Kertausharjoitusten määrä tuplaantuu syksyllä. Henkilöstön osuus keskittyy aputyövoimaan eli sopimussotilaisiin ja määräaikaisiin evp-tehtäviin. Toki olemme Upseeriliitossa pettyneitä, että samalla ei paranneta ammattisotilaiden toimintakykyä ja palautumista.

Kukaan ei voi sanoa tämän LTAE:n jälkeen, että työaikalain uudistamiseen ei ole ollut rahaa.

Olisi kannatettavaa, että Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos ja liitot viestivät valtiotyönantajalle samalla tavalla. Upseerin työ on rankkaa ja kuluttavaa. Harjoitukset ja meripalvelu eivät ole mikään kultakaivos. Päinvastoin. Puoli-ilmaista työtä, kun lasketaan tehdyt työtunnit.

Meillä on tarve kehittää omaa palkkarakennetta, ostovoima on turvattava. Puolustusvoimissa saatiin viimeksi hyvä korotus nuorten upseerien palkkoihin. Nyt on aika neuvotella vastaava ratkaisu myös Rajavartiolaitokseen.

Palkkaratkaisu on rekrytointikysymys valtiotyönantajalle.