Politiikka on arvovalintoja

Ulkoinen ja sisäinen turvallisuus ovat tärkeä teema päättäjille.

Eduskuntavaalien vaikuttaminen aloitettiin Akavan paneelilla 18.1. Sen yhtenä teemana käsiteltiin myös ammattisotilaiden asemaa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi selvästi, että työaikalaki on jätetty hoitamatta tällä hallituksella ja työolosuhteet tulee saada kuntoon. Demareiden varapuheenjohtaja Matias Mäkynen komppasi, että Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen tulee olla houkutteleva työpaikka ja myös työssäjaksaminen tulee hoitaa. Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Leena Meri tunnisti ongelman ja toi omassa vastauksessaan esille, että jaksaminen ja kuormitus on ollut selvillä. Henkilöstön lisäämiseen kaikki puolueet suhtautuvat erittäin positiivisesti.

Nato-Suomen rakentaminen tarvitsee uudistuksia.

Meidän tulee täyttää jäsenyyden velvoitteet. On pohdittava kuinka rakenteemme vastaa tarvittaviin joukkoihin ja valmiuteen. Joukkojen muodostaminen vaatii henkilöstön tehtävärakenteen tarkastelua.

On myös mietittävä kuinka palvelussuhteen ehdot sopivat uusiin tehtäviin. Air policy voidaan varmasti hoitaa tunti tunnista päivystyksenä – kuten ilmavoimien valmius toteutetaan nytkin. Uuden edessä olemme, kun maa- tai merikomponentti lähetetään operaatioon tai harjoittelemaan muiden Nato-maiden kanssa. Sotilaallinen harjoitus tai meripalvelu ei ole tehty tällaista pitkäkestoista, jatkuvaa ja vaativampaa toimintaa varten.

Suomalaiset ovat onnistuneet hyvin Britanniassa annettavassa Ukrainan koulutustuessa. Olemme saaneet myös oppia kuinka vaativia vastaavat operaatiot ovat. Henkilöstöä ja tukea tarvitaan enemmän. Kotimaan palvelussuhteen ehdot eivät toimi ulkomaan operaatiossa.

Kekkosenaikainen sotilaallinen harjoitus palveli aikoinaan leiritoimintaa. Nyt tarvitaan niinistönaikainen joustava malli, joka tukee operatiivista toimintaa. Malli ei synny poteroissa, vaan yhdessä pohtimalla.

Akavan hallitusohjelmatavoitteissa on sotilaiden työaikalain uudistaminen ja Puolustusvoimien henkilöstön määrän lisääminen tuhannella. Akava on voimakas, kehittyvä yli 600 000 palkansaajan keskusjärjestö. Akavan linjaus on, että työaikasuojelu tulee varmistaa kaikille akavalaisille palkansaajille.

Eduskuntavaaleissa päätetään Suomen tuleva suunta.

Eduskuntavaaleissa on ehdokkaina myös upseereja. Uskon, että upseerien asiantuntemuksella on kysyntää. Upseeriliitto ei anna suoraan taloudellista tukea vaalikampanjaan, mutta tukee ehdokkaina olevia jäseniämme viestinnän keinoin.

Toivomme, että hallitusohjelmatavoitteemme työaikalain uudistus, henkilöstön määrän lisääminen ja panostaminen Nato-tehtäviin ovat ehdokkaille tärkeitä.