Akavan Fjäder: Ulkoisen ja sisäisen turvallisuuden resursseja on lisättävä

17.5.2022

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on mullistanut ulko- ja turvallisuuspolitiikan. Mannerlaatat ovat liikkeellä, kuvasi Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder keskusjärjestön liitokokouksessa.

Suomessa on tartuttu toimeen ripeästi. Olemme hakeneet turvallisuusratkaisuja siitä viiteryhmästä, johon olemme aina kuuluneet – lännestä. Puolustusliitto Nato on läntisten demokratioiden turvallisuuden takaaja. Myös Euroopan unioni on koonnut rivinsä erityisesti pakotteiden asettamisessa.

Valtiojohtomme, erityisesti tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ansaitsee suuren kiitoksen. Presidentti ja pääministeri julkistivat myönteisen kantansa Suomen Nato jäsenyyteen viime torstaina. Kaikki puolueet ovat linjanneet turvallisuuspoliittiset ratkaisunsa, viimeisimpänä sosialidemokraatit viime viikonloppuna. Presidentin ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta teki sunnuntaina päätöksen hakea Naton jäsenyyttä.

Eduskunnassa on käsitelty huhtikuun puolessa välissä annettua turvallisuuspoliittista selontekoa huolellisesti, mutta nopealla aikataululla. Esitys Nato-jäsenyyden hakemisesta tehtiin sunnuntaina annetulla lyhyellä uudella selonteolla. Siinä kuvataan ja perustellaan, miksi Suomi hakee Naton äsenyyttä. Eduskunta on käsitellyt tätä asiaa eilisaamusta alkaen. Jäsenhakemusprosessi on edennytkin ripeästi.

Läheisimmän kumppanimme Ruotsin kanssa olemme voineet edetä yhä enemmän samanaikaisesti. Ruotsin selonteko valmistui viime perjantaina. Tasavallan presidentti on parhaillaan valtiovierailulla Ruotsissa.

Tehtävillä turvallisuusratkaisuilla on erittäin laaja suomalaisten tuki. Suomessa Nato-jäsenyyden takana on huomattava enemmistö kansalaisista. Myös elinkeinoelämä on ilmaissut selkeän kantansa Nato-jäsenyyden puolesta.

Akavan hallitus korosti yhteisessä kannanotossaan huhtikuun lopussa osaamisen, kasvun ja turvallisuuden edellytysten vahvistamista.

Olemme jo pitkään Akavassa halunneet lisätä ulkoisen ja sisäisen turvallisuuden resursseja – paljon aikaisemmin, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder

Henkisen kestävyyden ja kriisinsietokyvyn merkitys on myös tärkeää. Suomen maariskiä arvioidaan uudella tavalla maamme ulkopuolelta. Turvallisuuttamme lisäämme parhaiten liittoutumalla kumppanimaiden kanssa, joilla on samat arvot.

Nyt tarvitsemme kansallista yhtenäisyyttä ja yksituumaisuutta enemmän kuin pitkään aikaan. Pitäkäämme jatkossakin kiinni vakaista yhteiskunnallisista oloistamme, korkeasta osaamistasostamme sekä kasvun ja työllisyyden edellytyksistämme. Tässä on työmarkkinajärjestöillä tärkeä merkitys ja sen tehtävän Akava jäsenjärjestöineen haluaa täyttää. Upseeriliitto on yksi Akavan jäsenistä.

Teksti on lyhennelmä, lue puhe kokonaisuudessaan.