Uutiset

Akavan puheenjohtajaehdokkaat Jokinen ja Löfgren esittäytyivät Upseeriliiton hallitukselle

27.9.2022
Essi Lindqvist

Akavan puheenjohtaja seuraavalle kaudelle valitaan 14. marraskuuta 2022 järjestettävässä liittokokouksessa. Ehdokkaina ovat Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Valittavan puheenjohtajan toimikausi alkaa liittokokouksen jälkeen ja jatkuu toukokuun 2024 liittokokoukseen asti.

Puheenjohtajaehdokkaat esittäytyivät ja kertoivat linjauksistaan Upseeriliiton hallituksen kokouksessa. Upseeriliiton keskeiset hallitusohjelmatavoitteiden opiskelu vaatii vielä jonkin verran kotitöitä, mutta molemmat painottivat niin ulkoisen kuin sisäisenkin turvallisuuden vahvistamista.

Jokinen: On oltava siellä, missä tehdään päätökset

Jokinen on tyytyväinen, että Akavan kyky vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon on viime vuosina vahvistunut. Samalla linjalla on jatkettava.

-Akavan tavoitteet on vietävä sinne, jossa säädetään lait ja päätetään budjeteista, sanoo Jokinen ja mainitseekin yhdeksi vahvuudekseen kyvykkyyden poliittiseen vaikuttamiseen.

Akavan keskeisin tavoite on poliittiseen päätöksentekoon vaikuttaminen.

Jari Jokinen

Akavan johtamisessa Jokinen painottaa yhteistyötä sekä luottamuksen ja arvostuksen rakentamista. Myös muihin keskusjärjestöihin on oltava asialliset välit. Koska Akavan jäsenjärjestöt on erilaisia, myös intressit ovat erilaisia.

– Kaikki ei aina miellytä kaikkia. Silloin liimana olisi luottamus: joskus noudatetaan yksien painotuksia ja oma vuoro tulee sekin ajallaan.

Akavan puheenjohtajavaali: Esittelyssä Jari Jokinen – YouTube

Kuva: Marko Varama

Löfgren: Pelottavaa ajatella, ettei Akava olisi enää työmarkkinatoimija

Vaikka Akava keskusjärjestönä ei istu työmarkkinapöydissä, työmarkkinapolitiikka ja muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen tärkeää.

– Myös tunnettuutta on vahvistettava, sillä ilman sitä ei voi vaikuttaa päättäjiin eikä saada tavoitteita läpi, Löfgren muistuttaa.

Upseeriliiton huolista Löfgren tunnistaa työaikasuojelun puutteen.

Nyt jos koskaan on se paikka, jolloin Puolustusvoimien työaikalaki on saatava kuntoon.

Maria Löfgren

-Työaikalaki vanha, ei se toimi enää tänä päivänä. Aina kun budjettirahaa tulee Puolustusvoimiin, se ei henkilöstöön, vaan materiaaliin.

Löfgren korostaa käyvänsä puheenjohtajakamppanjaa aktiivisesti ja avoimesti.

-Pystyn samaistumaan akavalaisuuteen ja olen nähnyt organisaation monelta kantilta. Akavassa on panostettava nuoriin, sillä sieltä tulee myös kasvu ja uudet ideat, Löfgren sanoo.

Akavan puheenjohtajavaali: Esittelyssä Maria Löfgren – YouTube

Kuva: Marko Varama

Lue lisää Akavan puheenjohtajavaalista Akavan kotisivulta.

Essi Lindqvist

Essi Lindqvist työskentelee Upseeriliitossa viestintäpäällikkönä. Yhteystiedot: lindqvist@upseeriliitto.fi / viestinta@upseeriliitto.fi