Akavan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren

14.11.2022

Akavan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren, joka sai äänestyksessä 514 ääntä. Toinen puheenjohtajaehdokas Tekniikan Akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen käräsi ääniä 383.

Uuden puheenjohtajan toimikausi alkoi heti liittokokouksen jälkeen ja jatkuu toukokuun 2024 liittokokoukseen asti. Kuva: Ville Viita

-Olen puhunut kampanjani aikana paljon avoimuudesta. Se lähtee meistä kaikista, muistutti uusi puheenjohtaja Maria Löfgren.

-Jokaisen työmarkkina- ja yhteiskunnallisen vaikuttajan on kyettävä altistamaan näkemyksensä julkiseen keskusteluun. Siksi olen liittotapaamisten lisäksi kertonut kampanjani teemoista verkkosivuillani ja sosiaalisessa mediassa.

-Avoimuus parantaa yhteistyötä, saamme äänemme paremmin kuuluviin yhteiskunnassa ja lunastamme jäsenkunnan luottamuksen tärkeälle työllemme.

Akava-yhteisönä edistämme jäsentemme edellytyksiä hyvään työelämään ja ylipäätään hyvää elämään.

Lue Löfgrenin puhe kokonaisuudessaan.

”Puheenjohtajan on oltava yksi meistä”

Upseeriliiton hallitus antoi ennen puheenjohtajavaalia tukensa Jari Jokiselle. Kannatuspuheenvuoron Akavan liittokokouksessa piti Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

-Akavan tulee olla kiinni ajassa. Akavan tulee kuunnella erityisesti nuoria jäseniä. Meidän tulee myös huomioida toiminnassamme yhä enemmän kansainvälisyys ja turvallisuus, muistutti Upseeiliiton puheenjohtaja Ville Viita kannatuspuheenvuorossaan.

– Akava voitaa näissä vaaleissa. Vaalikamppailu on ollut meille hyvä ja tärkeä. Akavasta on kasvanut viime vuosikymmeninä johtava keskusjärjestö. Me kasvamme ja kehitymme. Akavan kykyä vaikuttaa ja viestiä on kehitetty systemaattisesti ja olemme menestyneet.

– Näen hyvänä, että Akavan puheenjohtajalla on kokemusta akavalaisesta työelämästä. Puheenjohtajan tulee olla yksi meistä. Hänen tulee olla myös vakuuttava ja rehellinen ympäristölleen. Kenraali Lauri Sutelan sanoin ”tuulenhaistelijoita ja nöyristelijöitä emme tarvitse”.