Budjettiehdotuksessa ei panosteta euroakaan Puolustusvoimien henkilöstön toimintakyvyn turvaamiseen

31.8.2022

Hallituksen tänään alkavassa budjettiriihessä päätetään ensi vuoden sotilaallisen puolustuksen määrärahoista. Puolustusministeriö esittää merkittäviä ja tarpeellisia korotuksia materiaalihankintoihin, mutta henkilöstön puolustuskyvyn vahvistamiseen ei ehdotuksessa varauduta.

Puolustusministeriön budjettiehdotus ensi vuodelle on yhteensä 5,9 miljardia euroa, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin tänä vuonna. Lisäys kohdistuu erityisesti materiaalihankintoihin, jotka nousevat 20 prosenttia 1,6 miljardiin euroon. Henkilöstön puolustuskykyyn, kuten jaksamisen ja työaikasuojelun parantamiseen, ei lisäresursseja heru.

-Olemme pettyneitä, että henkilöstö jätettiin jälleen huomiotta ja rahatta. Puolustusvoimat saa ehdotuksen mukaan lisää rahaa 775 miljoonaa euroa, josta ei riitä euroakaan henkilöstön aseman parantamiseksi, kuten työaikalainsäädännön uudistamiseen. Henkilöstöltä edellytetään toimintakykyä, mutta se ei parane ilman toimia työstä palautumiseen, painottaa Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

Ehdotus sisältää myös lisäyksiä henkilöstön määrään, joista pääosa ovat sopimussotilaita ja määräaikaista siviilihenkilöstöä. Upseeriliiton mukaan määrä on riitä, vaan Puolustusvoimien henkilöstöä on vahvistettava ensi vaalikaudella 1000 henkilöllä, joista puolet upseereja.

-Ukrainan sodan yksi opetus on osaavan henkilöstön tarve. Vuoden 2018 selvityksessä vajeeksi laskettiin 1580. Nyt puolustuksen tehtävät ovat lisääntyneet merkittävästi. Lisätalousarvion kautta palkataan tuhat sopimussotilasta tai määräaikaista reservistä. Ne on saatava pysyviksi ammattisotilaiden tehtäviksi, vaatii Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

Lisätietoja:

Ville Viita, puheenjohtaja, Upseeriliitto