Euroopan parlamenttiin valittu Pekka Toveri: Upseerin asiantuntemusta tarvitaan myös EU:ssa

24.5.2024

Euroopan parlamenttiin on ehdolla kansanedustajana työskentelevä, kenraalimajuri (evp) Pekka Toveri (kok.). Hänen mukaansa upseerin osaamisella ja kokemuksella on kysyntää myös EU-parlamentissa. Vaikka työpaikka vaihtuisi Brysseliin, Upseeriliiton jäsenenä Toveri olisi edelleen valmis ajamaan suomalaisupseerien asioita. Vaalit järjestään 6.-9. kesäkuuta.

Tulevalla kaudella europarlamentin ja EU-komission painopistealueita ovat turvallisuus- ja puolustusasiat.

-Jos tulen valituksi, ne olisivat myös minun painopistealueitani. Lähes neljän vuosikymmenen palvelus Puolustusvoimissa antaa siihen tietenkin eväitä. EU-parlamentissa on tällä hetkellä tiettävästi vain yksi entinen upseeri, joten asiantuntemusta siellä tarvitaan, Pekka Toveri sanoo.

Suomen ja Euroopan turvallisuutta rakennetaan nyt.

Toverin mukaan upseerin ammatissa opittu pitkäjänteinen suunnittelu ja toteuttaminen ovat eduksi, samoin kuin kyky tiimien ja verkostojen muodostamiseen eri tehtäviin.

-Lähes kymmenen vuoden kokemukseni ulkomaanpalveluksessa on antanut runsaasti osaamista siitä, miten toimitaan eri kulttuurien kanssa kansainvälisessä ympäristössä. Hyvää kokemusta sain myös, kun Afganistanissa minulla oli parhaimmillaan 120 alaista 20 eri maasta sekä saksalaisamerikkalaiset esimiehet.

Venäjän ja Kiinan toiminta uhkaa Eurooppaa

Myös pitkä kokemus etenkin Venäjästä ja sen toimintamalleista auttaa suunnittelemaan ja kehittämään niin puolustusta kuin kokonaisturvallisuuttakin uhkia vastaan.

-Etenkin Euroopassa puuttuu osaamista ja ymmärrystä Venäjän uhasta ja toimintamalleista, mitä meillä on runsaasti. Suomen kokonaisturvallisuusmallille on suurta kysyntää Euroopassa, jolloin oma pitkä kokemus kokonaisturvallisuuden kentällä auttaa tämän mallin ”myymisessä” ja kehittämisessä EU:ssa.

Puolustuksen osalta sekä Nato-kokemus että osallistuminen Puolustusvoimien pitkän tähtäimen suunnitteluun ovat eduksi, kun kehitetään Naton ja EU:n yhteistyötä, EU:n puolustusteollisuutta ja puolustustutkimusta sekä yhteisten suorituskykyjen kehittämistä ja sotilasliikkuvuutta.

Upseerina tuntee uhat ja miten uhkien torjuntaa on kehitettävä sotilaallisen puolustuksen ja kokonaisturvallisuuden osalta.

Myös upseerin ääni on tärkeä eurovaaleissa

EU:sta tulee noin 70 prosenttia meihin vaikuttavasta sääntelystä.

-Samalla EU:n rooli turvallisuudessa ja puolustuksessa kasvaa – tai ainakin sen pitäisi kasvaa. Haluttiin tai ei, EU on erittäin suuri vaikuttaja Suomen taloudessa ja turvallisuudessa.

Pekka Toveri muistuttaa, että globaalin suurvaltakilpailun maailmassa pienet valtiot eivät selviä yksin.

-Etujemme puolustamiseen tarvitaan myös vahvaa EU:ta, joka ottaa huomioon Suomen erityisolosuhteet ja kansalliset tarpeet. Sen takia on syytä valita Suomen edustajiksi henkilöitää, joilla on alasta kokemusta sekä kykyä toimia ja vaikuttaa kansainvälisessä yhteisössä, eurovaaliehdokas Pekka Toveri sanoo.

Upseeriliiton tavoitteet eivät unohdu Brysselissä

Upseeriliitto on tehnyt jo vuosikymmeniä tärkeää työtä sekä upseerien että Suomen turvallisuuden eteen. Tämän takia olen aina ollut ja olen edelleen Upseeriliiton jäsen.

Kansanedustajana eduskunnassa olen pitänyt yhteyttä liiton johtoon ja pyrkinyt muun muassa puolustusvaliokunnassa tukemaan liiton tavoitteita upseerien asioiden hoitamisessa.

Samaa työtä jatkaisin myös Brysselin kautta. MEP:n työ on vaikuttamista niin Brysselissä kuin kotimaassakin. Suomessa kävisin kuukausittain, mikä mahdollistaisi upseerien asioiden ajamisen jatkossakin.