Ensi-iltansa saanut Marskin Maja -elokuva kuljettaa Majan matkaan Rukajärveltä Lopelle

14.3.2024

Vuonna 1942 Suomen marsalkka Mannerheimin sai 75-vuotissyntymäpäivälahjakseen metsästysmajan eli Marskin Majan, jonka historiasta on valmistunut dokumenttielokuva. Tunnin mittaisen elokuvan on valmistanut Ryhmä Pieninkä.

Elokuvan ensi-ilta järjestettiin Hämeenlinnassa Museo Militariassa 13. maaliskuuta 2024.

Marskin Maja -dokumenttielokuvan toinen ohjaaja on rajakapteeni Tauno Oksanen Osasto Pieningästä .
Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmajayhdistyksen puheenjohtaja, kenraaliluutnantti Ilkka Korkiamäki avaamassa elokuvan ensi-iltaa.

Marskin Maja oli Suomen sotilaiden lahja ylipäällikölleen. Sen Marskin Majan suunnitteli arkkitehti, luutnantti Eino Pitkänen ja sen rakensivat 14. divisioonan pätevimmät kirvesmiehet Lieksajärven rannalle Keihäsniemen Repolaan. Maja luovutettiin Marskille 5. kesäkuuta vuonna 1942.

Sota ei puuttunut vain ihmiskohtaloihin, vaan myös Majan oli siirryttävä Itä-Karjalasta. Jatkosodan lopussa maja purettiin ja sille etsittiin uusi paikka tulevan valtakunnanrajan länsipuolella.

Jatkosodan loppuvaiheessa vuonna 1944 Maja purettiin ja kuljetettiin Suomen länsipuolelle.

Aluksi jopa kaavailtiin Majan myyntiä, sen siirtämistä Seurasaareen ja selviteltiin myös mahdollisia muita yhteisöjä ja tahoja, jotka olisivat voineet ottaa Majan haltuunsa.

Majan alkuperäiset rakentajat pystyttivät rakennuksen uudelleen Punelian rannalle Lopelle touko- ja kesäkuussa 1945.

Elokuvan voi katsoa Marskin Majan kotisivuilla sijaitsevasta linkistä:

www.marskinmaja.net

Elokuvan ensi-illassa läsnä itseoikeutetusti Marski itse. Ensi-iltayleisöllä oli paljon keskusteltavaa.
Marskin Majan elokuvan ensi-illassa myös Marsalkka Mannerheimin Metsästysmajayhdistyksen jäsenyhdistykset. Upseeriliittoa edusti edunvalvontapäällikkö Mika Ylönen (oik.) Reserviupseeriliiton Aaro Mäkelän ja Markus Lassheikin kanssa.

Marsalkka Mannerheimin Metsästysmajayhdistys vaalii Marskin Majan perinnettä

Alkuperäinen Marskin metsästysmaja toimii nykyään museona, joka on avoinna myös yleisölle. Museoalue ja kahvila ovat avoinna 1.6.–15.8. klo 11-17 (ei juhannusaattona).

Marsalkan syntymän 90-vuotispäivänä, 4. kesäkuuta 1957 pidetyssä Upseerijärjestöjen Yhteistoimintaelimen juhlakokouksessa esitettiin, että Jääkäriliitto, Upseeriliitto, Kadettikunta ja Reserviupseeriliitto perustavat yhdistyksen, joka on ottaa yhdessä vastuun Majan hoitamisesta ja Majaan liittyvien perinteiden vaalimisesta.

Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmaja ry. perustettiinkin perustettiin Helsingissä 1957.

Sen jälkeen yhdistys on kantanut vastuun Majan ylläpidosta saaden tukea useilta tahoilta, kuten Lopen kunnalta, yrityksiltä ja säätiöiltä.

Upseeriliitolla on edelleen kunnia olla aktiivisesti mukana Majaa ja Marskin perinnettä ylläpitävässä Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmajayhdistyksessä.

Marskin Maja ympäristöineen on mukava retkikohde ja kokouspaikka

Upseeriliiton toimiston väki kokousti ja kohensi työhyvinvointiaan Lopella kesällä 2022.

Marskin Majan erämainen alue tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet myös monenmoisiin virkistyspäiviin ja juhliin.

Alueella on tarjolla monipuolisia palveluja, ja Ravintola Marskin Majalla voi nauttia kokeneiden ravintola-alan huippuammattilaisten herkkuja.

Toki Majalta löytyy myös jykevistä kelohongista rakennettu Marskin sauna, joka tarjoaa historiansa lisäksi mukavat löylyt.

Pulahtamaan pääsee yksityiseltä rannalta Punelian kirkkaaseen veteen. Sauna on vuokrattavissa henkilömäärästä riippumatta.