Uutiset

Kiitos, kun vastasit jäsenkyselyyn! Näin upseerit perustelevat mielipiteitään naisten kutsunnoista ja asevelvollisuudesta

26.11.2021

Kiitos kaikille teille, jotka vastasitte Upseeriliiton jäsenkyselyn. Tapahtumat ja jäsenkyselyt ovat erinomaisia tapoja tuoda yhteiskunnalliseen keskusteluun asioita, joita haluamme kehittää ja jotka ovat tärkeitä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseereille.

Seminaariin liittyen Upseeriliitto kysyi jäseniltään mielipidettä selontekojen eri teemoista.

-Seminaari ja jäsenkysely ovat Upseeriliiton strategian mukaista toimintaa, sillä liitto osallistuu Suomen turvallisuuspoliittiseen keskusteluun jäsenistönsä äänellä. Saimmekin yli 1800 harkittua ja asiallista vastausta, kiittää Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

Ensimmäisiä vastauksia kyselyyn kuultiin MTV Uutisissa, jonka mukaan enemmistö upseereista kannattaa naisten kutsuntoja, mutta vastustaa naisten asevelvollisuutta, selviää Upseeriliiton ja MTV Uutisten kyselystä. Näin upseerit mielipiteitään perustelevat.

-Naisten kutsuntojen toteuttamiseksi tarvitaan kuitenkin resursseja. Muuten aluetoimistoissa tulee todella paha resurssivaje, Viita muistuttaa.

Turvallisuuspoliittisia aiheita käsitellään MTV Uutisissa sunnuntai-illan lähetyksissä sekä maanantaina 29.11. Uutisaamussa, jossa puheenjohtaja Viita on mukana haastattelussa.

Strategiansa mukaisesti Upseeriliitto toimii aktiivisesti ja yhteistyöhakuisesti sidosryhmien, kuten päätöksentekijöiden ja median kanssa. Olemme luotettava kumppani, joka esittää perustellusti näkemyksensä, etsii tavoitteellisesti yhteisiä ratkaisuja ja vaikuttaa päätöksentekoon.

Osallistu etänä Selonteot ja tulevaisuuden toimintaympäristö -webinaariin

Miten te jäsenet kyselyyn vastasitte? Siitä kerromme webinaarissa, johon voi osallistua etänä Selonteot ja tulevaisuuden toimintaympäristö -seminaarin tapahtumasivulla. Kuulet myös asiantuntijoiden ja poliittisten päättäjien näkemykset selonteoista.

Webinaari Selonteko paneelit

Seminaariin ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Tapahtumasivun linkkiä saa jakaa Suomen puolustuksesta ja turvallisuudesta kiinnostuneille kollegoille ja yhteistyökumppaneille.

OHJELMA 30.11.2021

09.15             Seminaarin avaus:

Antti Kaikkonen (kesk.), puolustusministeri

09.30–10.20 Paneeli 1: Ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko

Elämme keskellä maailmanjärjestyksen murrosta. EU valmistelee strategista kompassia ja Nato strategista konseptiaan. Vuonna 2020 valmistunut valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko ohjaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa sekä asetti kehyksen 2021 valmistuneen puolustusselonteon valmistelulle.

Ovatko Suomi ja Eurooppa valmiita strategisen kilpailun aikakauteen?

Paneelin puheenjohtaja:

Pete Piirainen, vieraileva vanhempi tutkija, Ulkopoliittinen instituutti

Tuomas Forsberg, johtaja, Helsingin yliopisto, Tutkijakollegium

Lauri Hirvonen, yksikönpäällikön sijainen, UM Turvallisuuspolitiikan ja kriisinhallinnan yksikkö

Kristi Raik, Viron Ulkopoliittisen instituutin johtaja

10:30 – 11:20 Paneeli 2: Sisäisen turvallisuuden selonteko ja puolustusselonteko

Niin sisäministeriöllä kuin puolustusministeriölläkin on ollut kuluvana vuonna julkaistujen selontekojen myötä turvallisuusteemojen supervuosi.

Millaista työtä selontekojen takaa löytyy? Miten mittava työ selonteon laatiminen lopulta onkaan? Mitä selonteko hallinnon alalleen antaa ja mihin se velvoittaa?

Puheenjohtaja:

Antti Paronen, dosentti, Maanpuolustuskorkeakoulu

Osallistujat:

Ari Evwaraye, strategiapäällikkö, SM Strateginen ohjaus ja kehittäminen -yksikkö

Janne Kuusela, apulaisosastopäällikkö, PLM puolustuspoliittinen osasto

Eveliina Heinäluoma (sd.), kansanedustaja, eduskunnan hallintovaliokunnan jäsen

11:30 – 12:00 Paneeli 3: Puolustusvoimien henkilöstö puolustuspoliittisessa selonteossa

Ilman henkilöstöä ei ole maanpuolustusta.

Mitä vaatimuksia toimintaympäristön muutos aiheuttaa ammattisotilaiden suorituskyvylle? Mitä muutoksia Puolustusvoimat tarvitsevat, jotta se on henkilöstölle kilpailukykyinen ja kiinnostava myös 2030-luvulla? Löytyykö puolustusselonteosta riittävät eväät henkilöstön kehittämiselle?

Puolustusyhteistyö sekä kansainvälisten tehtävien määrä ja merkitys kasvavat.

Miten tämä näkyy vaatimuksissa henkilöstölle ja koulutukselle? Mitä oppia saamme ulkomaan harjoituksista ja operaatioista? Onko Afrikan suunta järkevä ja saadaanko sillä tarvittavaa vaikuttavuutta? Mikä motivoi henkilöstöä lähtemään kansainvälisiin tehtäviin?

Puheenjohtaja:

Ville Viita, puheenjohtaja, everstiluutnantti, Upseeriliitto

Atte Harjanne (vihr.), kansanedustaja, eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsen

Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, JHL

Rami Saari, komentopäällikkö, prikaatikenraali, Puolustusvoimat

Kyselyä lähettäessämme tuli paljon paluupostia virheellisistä sähköpostiosoitteista. Lisäksi monelta jäseneltä puuttuu jäsentiedoista sähköpostiosoite kokonaan.

Jos sähköpostiosoitteesi on muuttunut tai se rekisteristä puuttuu, ilmoita siitä liittosihteeri Päivi Schroderukselle schroderus@upseeriliitto.fi

Huolehdithan, että jäsenrekisteriin ilmoittama sähköpostiosoitteeseesi on ajan tasalla!