Jäsenkysely ei jätä Nato-kantaa epäselväksi: 91 % kannattaa liittymistä

7.4.2022

Upseeriliiton jäsenkyselyyn saatiin erittäin kattavasti vastauksia, sillä useampi kuin joka kolmas jäsen vastasi kyselyyn. Siinä tiedusteltiin muun muassa kantaa liittymisestä Natoon. Upseerit tiedostavat liittoutumisen merkityksen ja Naton ulkopuolelle jäämisen riskit, joten mielipide on selvä: Suomi tarvitsee liittolaisten apua.

Jäsenkyselyyn vastanneista 91 prosenttia on sitä mieltä, että Nato-jäsenyydellä varmistetaan parhaat mahdolliset edellytykset Suomen puolustamiseen. Liittoutuminen ei korvaa omaa puolustusjärjestelmää, vaan lisää suorituskykyä.

“Suomen tulisi mielestäni nyt varautua siihen, että sen suvereniteettia ja puolueettomuutta ei välttämättä enää tulevaisuudessa kunnioiteta. Tämän myötä Suomen tulee valita, millä puolella se haluaa olla”, totesi yksi vastaajista.

Kantansa liittoutumiseen on muuttanut 71 prosentilla. He, jotka ilmoittivat kantansa muuttuneen, lähes jokainen eli 98 prosenttia kertoi kannattavansa jäsenyyttä entistä enemmän.

– Ukrainan sodan myötä oli odotettavissa, että Natoon liittymisen kannatus nousee. Edellisissä kyselyissä Venäjän uhka on nähty kaikista suurimmaksi uhkatekijäksi, joten tilanne nostaa nyt Nato-jäsenyyden suosiota. Sotilaiden mielessä on varmasti enemmän sotilaallinen suorituskyky kuin poliittinen ratkaisu, arvioi Upseeriliiton puheenjohtaja, everstiluutnantti Ville Viita Yle uutisten haastattelussa.

Jäsenkyselyyn vastasi 2248 Upseeriliiton jäsentä. Kyselyn ajankohta oli 18.-31.3.2022.