Jäsenuutiset

Jonne Rinne: Koppalakkien etuja edistetään kauluslaattoihin katsomatta

21.3.2022
Essi Lindqvist

Tämän kuun alussa VES-neuvottelujen päätteeksi pääosapuolet JUKO, JHL ja Pro solmivat kaksivuotisen virkakehtosopimuksen. Se on mallia 1+1 eli toisen vuoden palkoista neuvotellaan erikseen. Neuvottelut päättyivät upseerien osalta osin pettymykseen, sillä virastokohtaiset järjestelyvarat sekä maininta paikkariippumattomasta työstä jäivät uupumaan sopimuksesta.

-Älkää heittäkö kirvestä kaivoon – ensi vuosi on vielä sopimatta, muistuttaa Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja Jonne Rinne, joka JUKOn valtion neuvottelukunnan puheenjohtajana edusti VES-neuvotteluissa myös upseereita.

Kirvestä ei kannata heittää kaivoon, sillä ensi vuoden palkankorotukset ovat vielä sopimatta.

Jonne Rinne, puheenjohtaja Suomen Poliisijärjestöjen Liitto

Rinne kertoo ymmärtävänsä, että virastoerän puuttuminen on Upseeriliitolle pettymys.

-Kyllähän siitä on minulle palautetta tullut. Mutta on muistettava, että JUKOssa edustetaan isoa porukkaa, yhteensä 42 000 valtiolla työskentelevää akavalaista. Ratkaisu, joka olisi ihanteellinen upseereille, ei välttämättä olisi optimaalinen kaikille.

Upseerien ja poliisien edunvalvojilta vaaditaan avarakatseisuutta, sillä kaikessa ei voi olla samaa mieltä.
-Tykkään, että sanotaan suoraan, mitä ajatellaan. Rassaisi enemmän, että esimerkiksi neuvottelutuloksesta supistaisiin selän takana, sanoo Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja Jonne Rinne, joka JUKOn valtion neuvottelukunnan puheenjohtajana edusti VES-neuvotteluissa myös upseereita. Kuva: Katja Almgren, SPJL

Neuvotteluissa työnantaja esitti virastoerää jo tälle vuodelle, mutta tarjous ei neuvottelujen pääosapuolia tyydyttänyt. Lisäksi tarkentavien sopimuksen neuvotteluaikataulu olisi ollut osalle liitoista epärealistinen.

Upseeriliitossa tavoitteet virastoerien käytöstä suunnitellaan pitkäjänteisesti, joten tarkentaviin neuvotteluihin on valmius. Saadaanko virastoerät toiselle vuodelle, on sovittava viimeistään vuoden loppuun mennessä.

Yleiskorotuksella turvataan kaikkien palkansaajien ostovoima

Viime vuoden lopulla kiihtynyt inflaatio on nostanut merkittävästi kuluttajahintoja. Erityisesti polttoaineiden, sähkön ja elintarvikkeiden hintojen nousun ennakoidaan edelleen kiihtyvän.

Valtiosektorille lankesi julkisen puolen päänavaajan rooli. Kesäkuun alussa kaikkien valtiolla työskentelevien palkat nousevat kaksi prosenttia. Niin työnantaja- kuin työntekijäpuolellakin oli vahva tahto säilyttää työrauha.

Yleiskorotuksella varmistetaan, että palkankorotuksen saavat kaikki.

-Sitä ei tietenkään myydä millä tahansa ehdoilla, mutta motivaatio sopimuksen tekemiseen oli molemmilla iso. Kahden prosentin yleiskorotuksella haluttiin turvata palkansaaja ostovoima. Sillä myös varmistetaan, että palkankorotus tulee kaikille, Rinne sanoo.

Jonne Rinteelle päättynyt VES-neuvottelukierros oli kolmas, neuvottelupöydässä hän istui toista kertaa. Se on tullut selväksi, että työnantajan mielestä koskaan ei ole hyvä aika neuvotella palkankorotuksista.

-Näillä kierroksilla se todellakin piti paikkansa, sillä edellisellä kerralla kun istuin neuvottelupöydässä, päällä oli koronapandemiasta johtuva poikkeustila. Tällä kertaa VES solmittiin Ukrainan sodan varjossa.

Turvallisuuden tekijöille tarvitaan lisää resursseja

”Koppalakeilla” eli Upseeriliitolla ja Suomen Poliisijärjestöjen Liitolla on yhteisiä tavoitteita, sillä niin ulkoisesta kuin sisäisestäkin turvallisuudesta vastaavat tarvitsevat lisää resursseja.

-Yhteistyö on vahvistunut viime vuosina ja se toimii hyvin. Tuemme toisiamme tavoitteissamme ja isoja asioita, kuten upseereiden työaikalain uudistamista ja poliisien määrän lisäämistä, edistetään kauluslaattoihin katsomatta, Rinne sanoo.

Erityisen tärkeää vaikuttamis- ja edunvalvontatyö on nyt kehysriihen alla sekä eduskuntavaalien ja uuden hallitusohjelman kirjoittamisen lähestyessä. Asioita ei voi jättää yksittäisen liiton harteille, ja voimaa saadaan myös Akavan vaikuttamisen kautta.

Kaikkien on tehtävä osansa. Yhdessä pannaan pirunmoinen rumputuli päälle, niin että alkaa tapahtua.

Essi Lindqvist

Essi Lindqvist työskentelee Upseeriliitossa viestintäpäällikkönä. Yhteystiedot: lindqvist@upseeriliitto.fi / viestinta@upseeriliitto.fi