JUKOn puheenjohtajaksi valittiin OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto

22.11.2022

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto. Hän voitti 22. marraskuuta liittokokouksessa järjestetyssä vaalissa vastaehdokkaansa Upseeriliiton puheenjohtajan Ville Viidan äänin 222-170. Viita edusti vaalissa 15 akavalaisen liiton yhteenliittymää Vakavaa.

Molemmat ehdokkaat liputtivat avoimuuden ja toimintakulttuurin muutoksen puolesta.

– Kun lähdin ehdokkaaksi, niin taustalla oli 25 jäsenliiton tarve saada muutoksia. Monessa liitossa kysyttiin, miksi kuulua neuvottelujärjestöön ja mitä etua siitä saa, Ville Viita kertoo.

-Vaaleissa on aina hyvä hakea linjaa. Näyttää siltä, että onnistuimme tuomaan asioita vaalidebatissa. Kävin jäsenliittojen kanssa myös monta puhelua ja tapaamista viimeisten päivien aikana. Tämä vuoropuhelu on välttämätöntä ja jatkan sitä vaalien jälkeen, Viita lupaa.

Myös tuore puheenjohtaja lupaa ”koota koko JUKO-yhteisö yhteen”.

-On tarpeen, että JUKOn toiminnasta ja kehittämisestä käydään keskustelua. Työmarkkinajärjestelmän murros tuo yhä uusia haasteita sopimusedunvalvontaan. JUKOn tulee toimia vastuullisesti ja ennakoivasti ja käydä keskustelua tulevaisuuden työmarkkinajärjestelmästä ja eri vaihtoehdoista. Tavoitteeni on” viedä JUKOn toimintaa ja toimintakulttuuria nykyistä avoimempaan suuntaan sekä vahvistaa sektoreiden välistä yhteistyötä ja vuoropuhelua JUKO-yhteisössä, Murto painottaa valintansa jälkeen.

Vaalitulos kertoo, että JUKOssa odotetaan muutoksia.
-Nyt on aika konkreettiselle työlle. Onnittelen Katarinaa valinnasta ja olen täysin tukenasi varapuheenjohtajana uudistamassa JUKOa, Ville Viita lupaa.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO

JUKOlla on 11 jäsenyhdistystä, joihin kuuluu 35 akavalaista ammattiliittoa.

JUKO neuvottelee pääsopijajärjestönä 200 000 korkeakoulutetun työntekijän ja esimiehen työehdoista kunnan, valtion, kirkon ja yliopistojen sopimusaloilla.