Komentopäällikkö Saari: Upseereilla riittää työtä sekä motivaatiota

23.3.2022
Essi Lindqvist

Puolustusvoimissa on edessään työntäyteinen kevät: valmisteilla on henkilöstöstrategia eli HESTRA, ja huhtikuun alussa hallituksen kehysriihestä toivotaan lisää rahaa lisätalousarvioon. Strategiaan liittyvät olennaisesti eurot, joita toivotaan käytettävän myös henkilöstön määrän nostamiseksi.

-HESTRA valmistuu kevään kuluessa. Pidämme myös henkilöstöjärjestöt ajan tasalla, lupasi komentopäällikkö, prikaatikenraali Rami Saari luottamusmiesten ja osastojen puheenjohtajien neuvottelupäivillä.

Komentopäällikkö Rami Saaren mukaan neuvottelupäivillä ei voi olla puhumatta upseeriston jaksamisesta. Se on myös Upseeriliiton puheenjohtajan Ville Viidan päällimmäisiä huolia. Kuva: Marko Varama

Mahdollista Nato-jäsenyyttä ja sen tuomia muutoksia henkilöstöön ei HESTRAan sisälly. Saaren mukaan selvitys tehdään erikseen.

Henkilöstöstrategia HESTRA kaipaa slogania.
-Oma slogan-suosikkini on US armyn käyttämä ”People first”. Laittakaa tulemaan ehdotuksia, mikä sopisi meille Puolustusvoimissa, komentopäällikkö Rami Saari kannustaa.

Hallitus pitää kehysriihensä 5.–6. huhtikuuta, johon on ladattu paljon odotuksia. Puolueet ovat suhtautuneet myönteisesti resurssien kasvattamiseen lisätalousarviossa. Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) on kertonut julkisuudessa esittävänsä vähintään 360 miljoonan euron lisäystä.

-Olemme kartoittaneet henkilöstön lisätarvetta. Onko lopullinen tarve 500 tai enemmän, ja miten henkilöstön vahvistaminen jakautuu eri tehtävien kesken, ei vielä pysty kertomaan.

Ruuvi kiristyy, mutta työt on tehtävä

Komentopäällikkö Saaren mukaan neuvottelupäivillä ei voi olla puhumatta upseeriston jaksamisesta. Perustyökuorman päälle on tullut covid-pandemia ja Ukrainan sota, joka aiheuttaa huolta ja huonosti nukuttuja töitä – osalle jopa hyytymistä.

-Kissa on nostettava pöydälle; se kuuluu työhömme Puolustusvoimissa. Mitä työnantaja voi tilanteelle tehdä, on tärkeää kysyä.

Saaren mukaan töitä ei voi nyt jättää pois, vaan niistä on selviydyttävä ruuvin kiristyessäkin.

-Se on hienoa, että olemassa oleva henkilöstö erittäin motivoitunut, komentopäällikkö Saari kehuu.

Essi Lindqvist

Essi Lindqvist työskentelee Upseeriliitossa viestintäpäällikkönä. Yhteystiedot: lindqvist@upseeriliitto.fi / viestinta@upseeriliitto.fi