Uutiset

Nato-tehtäviin lähtevien upseereiden palvelusuhteiden ehdoista muistutettiin Porin Suomi Areenassa

13.7.2022

Naton ja Suomen kumppanuus toimii mallikkaasti, mitä avittaa muun muassa tekninen yhteensopivuus. Keskustelua tarvitaan myös henkilöstön asemasta, sillä työntekijöiden aseman ja työsuhteen ehtojenkin on oltava Nato-yhteensopivat.

Nato-jäsenyyden toteutuessaan komentorakenteisiin tarvitaan noin 100-150 suomalaista sotilasta, joista suurin osa on kokeneita upseereja.

Nato puhuttaa heinäkuun helteissä myös Suomi Areenassa. Upseeriliitto ja JHL tuovat Poriin upseerien ja muiden Puolustusvoimissa työskentelevien terveiset työaikasuojelun ja työaikalain uudistamisen tarpeesta.

-Osassa upseeriperheissä pakataan jo laukkuja tietämättä, millaisin palvelussuhde-ehdoin Naton rakenteisiin mennään töihin, kertovat Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita, varapuheenjohtaja Janne Rautakorpi ja pääluottamusmies Tero Pynnönen.

Upseeriliitto muistuttaa asiasta päättäjiä vaikuttamistyössään, mukana ollaan myös Suomi Areenassa.

-Suomen on otettava verrokkimaiksi Pohjoismaat ja tutustuttava, millaisin ehdoin Nato-maat Norja ja Tanska lähettävät upseereitaan ulkomaille töihin puolustusliiton tehtäviin, ehdottaa sdp:n kansanedustaja, eduskuntaryhmän johtaja Antti Lindman Porissa.

Puolustusvoimat työnantajana on saatava neuvotteluihin mukaan.

-Kun Suomesta lähdetään Nato-tehtäviin, on huolehdittava myös perheen asemasta ja hyvinvoinnista muistuttavat JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita SDP:n kansanedustaja Antti Lindmanille.

On huolehdittava, etteivät perheet hajoa siksi, että työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen unohtuu, Viita muistuttaa.

Samaa korostaa myös JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

-On katsottava kokonaisuutta. Se tarkoittaa, että Puolustusvoimat työnantajana on saatava neuvotteluihin mukaan. Pätee niin ulkomaan kuin kotimaassa, että työntekijät voivat paremmin ja voimavarat lisääntyvät, kun työaika ja vapaa-aika ovat tasapainossa.

Työssä jaksamisesta ja työstä palautumisesta on huolissaan myös Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori, majuri evp Jarno Limnéll. Hänen mukaansa sotilaiden työtaakka on iso jo nyt ja ”jannut uupuu”.

Naton esikuntatehtäviin lähtevät jättävät ison upseerivajauksen Suomeen.

-Olen kuullut kurssikavereiltani, että heitä on kutsuttu takaisin kotimaan tehtäviin, Limnéll kertoo. Se voi tuoda hetken helpotuksen, mutta ei se pitkälle kanna. Siirtymäkausi on iso haaste.

Suomi Areenassa päättäjille kerrottiin muun muassa Upseeriliiton hallitusohjelmatavoitteista. Pj. Ville Viita ja pääluottamusmies Tero Pynnönen tapasivat perussuomalaisten puoluepäivässä puolueen puheenjohtajan Riikka Purran.
– Palvelussuhteen ehdoista on sovittava pikaisesti. Tavoitteen toteutumiseksi tekee töitä myös Upseeriliiton hallitus, kertoo liiton varapuheenjohtaja Janne Rautakorpi upseeriveljelleen ja kyberturvallisuuden työelämäprosessorille Jarno Linméllille.