Puolustusministeri Häkkänen: Nato-tehtävien ehtojen neuvottelut käynnissä. Kuka maksaa kulut?

12.12.2023

Suomen etuna on vetovoimainen sotilasura. Näin ei ole kaikissa Euroopan maissa, muistutti puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan MTS:n seminaarissa. Upseeriliitto muiden sotilasjärjestöjen tavoin alleviivaa, että sotilasuran houkuttelevuuteen on satsattava jatkossakin.

Euroopan ja koko lännen puolustusteollisuuden kapasiteetin nosto on keskeisin kysymys. Kaikki merkit osoittavat, että nyt tähdätään pitkäaikaiseen aggressioon länttä kohtaan. Venäjä on erittäin vakava sotilaallinen uhka, puolustusministeri Häkkänen arvioi ajankohtaiskatsauksessaan.
Nyt tarvitaan sekä realismia että toivoa, totesi Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan MTS puheenjohtaja, kansanedustaja Jarno Limnéll (kok.) avatessaan ulko- ja turvallisuuspoliittisen journalistiseminaarin 12. joulukuuta.
-Koskaan ei ole puhuttu niin paljon turvallisuuspolitiikasta kuin tänä vuonna. Ennustan, että vuonna puhutaan vieläkin enemmän. Meillä on uskottava kyky puolustautua emmekä ole yksin. Vahvin turvallisuudentunne syntyy kuitenkin jokaisen omassa lähipiirissä.

Sotilaaksi ei ilman lujaa maanpuolustustahtoa kouluttauduta, mutta merkityksensä on myös kannustavalla palkkauksella ja motivoivilla palvelussuhteen ehdoilla. Tämä pätee niin kotimaan kuin kansainvälisten, kuten Naton komentorakenteen, tehtävien osalta.

Nato-tehtäviin komennettujen palkkaus ja palvelussuhteen ehdoista on neuvoteltu jo yli vuosi. Upseeriliiton tavoitteena on, että komennetut virkamiehet saavat samat edut kuin lähetetyt – käytännössä se tarkoittaa, että komennukselle lähtevän sotilaan perhettäkin tuetaan.

-Kuka maksaa? Esimerkiksi Yhdysvalloissa pelkästään lasten päivähoito ja koulunkäynti maksaa tuhansia euroja. Juuri nyt etsitään ratkaisua, miten saadaan määrärahat riittämään, kertoi puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.).

Upseeriliiton laskelmien mukaan summa on ”pieni pisara meressä” puolustusbudjetissa; ensi vuodelle hallituksen esittää talousarvioehdotuksessaan summaksi 6,2 miljardia euroa.