Puolustusselontekoon vaikuttamisen paikka – Upseeriliitto SuomiAreenalla

28.6.2024

Uuden ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähtölaukaukset on ammuttu valtioneuvoston UTP-selonteossa. Nyt fokus siirtyy syksyllä 2024 tai talvella 2025 valmistuvaan puolustusselontekoon. Monet päättäjät puhuvat, että siinä täytyy huomioida entisiä paremmin puolustuksen tekijöiden eli ammattisotilaiden ja reserviläisten osuus turvallisuuden tekijöinä.

Ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165721

Upseeriliiton tärkeimpänä tavoitteena Porin SuomiAreenalla oli tuoda esille ratkaisuehdotuksia puolustusselonteon valmistelua ja toteutusta varten. Selonteossa tehdyt linjaukset vaikuttavat pitkälle 2030-luvulle saakka, ja siksi henkilöstön tärkeimmän voimavaran on oltava keskiössä, kun ratkaisuja tehdään.

SuomiAreenan tilaisuuksissa pääsimme tapaamaan poliittisia vaikuttajia, ministereitä ja kansanedustajia niin hallitusvastuussa kuin oppositiossakin olevia. Keskusteluja käytiin mm. Anders Adlercreutzin (r.), Atte Harjanteen (vihr.), Miko Bergbomin (ps.) ja Eeva Kallin (kesk.) kanssa.

Upseeriliiton edunvalvonnan tavoitteet: https://upseeriliitto.fi/liitto-ja-jasenet/4735-2/

“Upseeriliiton edustajat ovat käytettävissä yhteistyöhön puolustusselonteon valmistelussa. Selonteossa on huomioitava hallitusohjelman kirjaukset Puolustusvoimien henkilöstön riittävyyden ja jaksamisen varmistamisesta”, linjaa puheenjohtaja Ville Viita.

“Olennaisena näkökulmana edellä mainittujen lisäksi näemme puolison ja perheen asemasta huolehtimisen lisääntyvissä kansainvälisissä tehtävissä. Perhettä ei saa unohtaa.“, kertoo pääluottamusmies Tero Pynnönen.

”Kun kriisi iskee, miten Suomi toimii?” Kokoomuksen Rauhaa rajalle paneelikeskustelijoina ylikomisario Juha Joutsenlahti, kansanedustaja, majuri (evp) Aleksi Jäntti, toimittaja-kirjailija Laura Halminen ja europarlamentaarikko Mika Aaltola.

SuomiAreenan keskustelutilaisuuksia oli taas paljon ja vaikutti siltä, että talous ja resurssit olivat pääosassa. Toki myös turvallisuutta sivuttiin muun muassa Kokoomuksen “Rauhaa Rajalle”-puheenvuorossa. Kunniamaininta voidaan antaa poliittisten nuorisojärjestöjen paneelille, jonka aiheena oli turvallisuuspolitiikka. Teräväpäiset nuorisojärjestöjen puheenjohtajat haastoivat kilvan toisiaan hyvähenkisessä keskustelussa, ja osoittivat toden teolla sen, että nuorissa on tulevaisuus.

Kansalaisten vapaaehtoistoiminnan konkreettisesta toiminnasta Ukrainan auttamiseksi keskustelivat Mira Koponen (varapj./ FinEst Volunteers ry), Kasper Kannosto (perustaja ja pj./ Your Finnish Friends ry), Kirill Rinne (perustaja ja pj. / Suomi-Ukraina Maanpuolustusyhdistys ry) ja Tomi Hiltunen (tj. Lion Defence Team ry).

Ukrainan vapaaehtoistoimintaa käsiteltiin Your Finnish Friendin paneelikeskustelussa. Tilaisuuteen osallistuvien järjestöjen ja Upseeriliiton edustajien kesken vaihdettiin ajatuksia paneelin jälkeen ja sovittiin tapaamisesta elokuussa. Veteraanien tuen kehittäminen on yksi meitä yhdistävä teema.

Upseeriliiton viesti otettiin vastaan hyvin

Liiton edustajat tapasivat kattavasti eri puolueiden edustajia lähinnä heidän omien paneeliensa ja esiintymistensä yhteydessä. Käytyjen keskustelujen perusteella havaitsimme, että päättäjien suhtautuminen tavoitteidemme toteutumiseen on poikkeuksetta myönteistä.

Huoli sotilaiden riittävyydestä ja työssäjaksamisesta tiedostetaan hyvin poliittikkojen keskuudessa. Turvallisuuspoliittisesti merkittävää on Suomen, ja nyt myös Naton, pitkä itäraja. Mikkel Näkkäläjärven (sd.) ja Antti Kaikkosen (kesk.) sekä Mika Aaltolan (kok.) kanssa keskusteltiin valmiuden ja Suomessa järjestettävien kansainvälisten harjoitusten vaikutuksesta Puolustusvoimien henkilöstön työmääriin.

Nato-jäsenyys, DCA-sopimus ja rajaturvallisuuslaki tuovat sotilaille uusia velvoitteita. Nyt puolustusselontekoa käsiteltäessä on tärkeätä käydä avointa ja faktoihin perustuvaa keskustelua ammattisotilaita edustavien järjestöjen kanssa.

“Poliitikkojen ja median edustajien jatkokysymykset osoittivat, että upseerien huoli henkilöstön riittävyydestä ja työssä jaksamisesta yhä haastavammaksi muuttuvassa turvallisuusympäristössä herättää kiinnostusta.”, summaa Tero Pynnönen.

“Varmasti näistäkin asioista vaihdetaan ajatuksia Puolustusvoimain komentajan kanssa seuraavan viikon tapaamisessa. Puolustusselonteon tavoitteiden edistäminen jatkuu kesälomien jälkeen tapaamisilla puolustushallinnon sekä puolueiden edustajien kanssa.”, toteaa Ville Viita.

Upseeriliiton edustajat ovat käytettävissä yhteistyöhön puolustusselonteon valmistelussa. Selonteossa on huomioitava hallitusohjelman kirjaukset Puolustusvoimien henkilöstön riittävyyden ja jaksamisen varmistamisesta.