Pyöreän pöydän keskustelu on tarpeellista

22.12.2021

Näin joulun aikaan voi esittää toiveita. Me Upseeriliitossa toivomme, että ensi vuonna niin Puolustusvoimat kuin sen työntekijöiden edustamat henkilöstöjärjestötkin kokoontuvat pyöreän pöydän ääreen. Sen äärellä olisi hyvä keskustella, miten työnantaja- ja palkansaajapuolella koetaan työaikalainsäädännön uudistamistarpeet.

Ehdotuksen pyöreän pöydän neuvottelusta esitti eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.), kun tapasimme valiokunnan aiemmin syksyllä. Kannatan tätä vanhemman valtiomiehen ajatusta, ja otamme kutsun mieluusti vastaan.

Toive pyöreän pöydän keskusteluista on vahvistunut viime viikkojen vierailuillani isoissa joukko-osastoissa. En ole koskaan aiemmin kuullut yhtä huolestuttavaa tilannekuvaa kuin nyt. Komppanioissa tehdään uskomattoman kovaa työtä pienillä resursseilla. Valmiutta, tehtäviä, uudistuksia ja raportointia on tolkuttoman paljon. Jaksaminen on koetuksella.

Kuva: Oskari

Yleistä työaikalakia muutettiin vajaa pari vuotta sitten vastaamaan nykypäivän työelämää. Samasta syystä on uudistettava Puolustusvoimien oma työaikalaki, sillä yleinen työaikalaki ei koske Puolustusvoimissa työskenteleviä sotilaita. Heidän työstään palautumista ei laki turvaa.

Vertailun vuoksi nostan esiin poliisit, jotka otettiin mukaan yleiseen työaikalakiin jo 50 vuotta sitten. Samoin pitää olla sotilaiden osalta, sillä en näe ainuttakaan järkevää perustetta sille, että sotilaiden työaikasuojelullinen asema pitäisi olla muita turvallisuusalan viranomaisia huonompi. Lain uudistamisen esteenä eivät voi olla erityiset työaikamuodot, kuten meripalvelu ja sotaharjoitukset – onhan työaikaa kaikki ne tunnit, jolloin ollaan työnantajan käytettävissä.

Kun työaikalakia uudistettiin viime hallituskaudella, Upseeriliittoa kuultiin eduskunnan työ- ja tasa-arvovaliokunnassa. Valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) kysyi minulta, onko tarpeellista säilyttää ammattisotilaiden oma työaikalaki. Tuumattuani hetken vastasin, että kyllä on. Pidin järkevänä, että Puolustusvoimissa voidaan valmistella itse lainsäädännön tarpeet. Toki samalla ajattelin, että myös Puolustusvoimain omaa työlakia uudistetaan vastaamaan 2020-luvun työelämää.

Myöhemmin edustaja Filatov totesi minulle, että ”ylipäätään ei voi olla niin, että julkisin varoin tuotetuissa palveluissa, lintsataan työaikasuojelusta”. Hyvin ja viisaasti todettu. Tehdäänhän Puolustusvoimissakin töitä valtion virkamiehinä. Ei siis ole perusteltua eikä tasa-arvoista, että sotilailla on heikommat oikeudet palautua työnteosta. Armeijassa harjoitellaan sotaa varten; ei ole kuitenkaan tarkoitus, että takki menee rauhan aikana vereen.

Tapaamme Puolustusvoimain komentajan Timo Kivisen ensi vuoden alussa. Tammikuun tapaamisessamme on syytä päivittää tilannekuva. Puolustusvoimien kyselyn mukaan työilmapiiri on säilynyt hyvänä. Meidän velvollisuutemme on muistuttaa niin ikään tosiasiasta, että Upseeriliiton kyselyssä lähes puolet jäsenistämme kertoo työssäjaksamisensa heikentyneen.

Tilannekuvan päivittäminen vaatii, että työaikalain uudistamisen tarve tunnistetaan ja tunnustetaan. Uudistuksia tehdään henkilöstön parhaaksi. Maanpuolustustahto ja työnantajakuva ovat asioita, joita ei kannata menettää.

Toivon, että seuraavassa blogissani tammikuussa voin kertoa Upseeriliiton toiveen toteutuneen tilannekuvan selkeytymisestä. Ja ennen kaikkea siitä, että aloite pyöreän pöydän keskusteluihin on otettu myönteisesti vastaan.

Rentouttavaa joulunaikaa – kerätään voimia uudelle vuodelle 2022!

Ville Viita, puheenjohtaja