Blogit

Rajavartiolaitos pitää huolen omistaan

16.8.2024
Aki Järvinen

Upseeriliiton pitkäaikainen tavoite on ollut saattaa Rajavartiolaitokseen valmistuvien nuorten upseerien palkkaus kilpailukykyiseksi suhteessa Puolustusvoimiin.

Historian kautta tarkasteltuna Rajavartiolaitokseen valmistuvien upseereiden palkkaus on ollut parempi, mutta johtuen neuvottelujärjestelmien eroavaisuuksista viimeisen 20 vuoden aikana Puolustusvoimien upseeriston palkkausta on pystytty kehittämään tehokkaammin. Juurisyy tähän löytyy Rajavartiolaitoksen palkkausjärjestelmästä, joka luo haasteen neuvotteluvarallisuuden kohdentamiselle yhteisen palkkausjärjestelmän kautta.

Palkkaus on sopimusasia, jota voidaan tahtotilan löytyessä kehittää.  Oikeudenmukainen ja tehtäväkohtainen palkkaus suhteessa koulutukseen on tärkeä osa kilpailukykyisiä palvelussuhteen ehtoja.

Nuorten upseerien palkkaus Rajavartiolaitoksessa on korjattavana asiana ollut haasteellinen. Hyväksytyn lopputuloksen saavuttamiseksi Rajavartiolaitoksen neuvottelupöydässä kaikkien henkilöstöjärjestöjen ja työnantajan on päästävä kaikkia tyydyttävään lopputulokseen. Kaikkien henkilöstöjärjestöjen yhteisessä palkkausjärjestelmässä on puolensa, mutta myös kompastuskivensä. Nuorten upseereiden palkkauksen kehittäminen ja siihen liittyvät haasteet ovat esimerkki järjestelmän haavoittuvuudesta.

Upseeriliiton Rajaosasto on pyrkinyt kehittämään nuorten upseereiden palkkausta määrätietoisesti virkaehtosopimusneuvotteluiden kautta viimeisten vuosien aikana siinä kuitenkaan onnistumatta. Viimeisin yritys päättyi joulukuussa 2023 pakotettuun perälautaratkaisuun Rajaturvallisuus unionin hallituksen hylättyä neuvottelijoiden jo hyväksymän neuvottelutuloksen.

Työnantajan 24.7.2024 tekemän päätöksen myötä palkkaeroa suhteessa Puolustusvoimiin saadaan vihdoinkin kurottua kiinni. Rajavartiolaitoksen palvelukseen nuoremman upseerin virkaan välittömästi sotatieteiden kandidaatin tutkinnon suoritettuaan nimetylle maksetaan henkilökohtaista palkanlisää virkaan nimittämisestä lukien 230 euroa kuukaudessa.

Palkanlisän maksaminen päättyy, kun ensimmäinen suoritusarvioinnin mukainen henkilökohtaisen palkanosan suoritusosa menee maksuun. Palkanlisän maksamisen perusteena on Rajavartiolaitoksen rekrytointikilpailukyvyn turvaaminen upseerikoulutuksen opintosuuntavalinnoissa. Nuorten upseereiden palkkaus ja sen kuntoon saattaminen on myös merkittävä tekijä Rajavartiolaitoksen työnantajakuvan kannalta.

Työnantajan päätös on ryhdikäs ja se osoittaa koulutuksen arvostamista organisaatiossa.

Palkanlisän maksamista voidaan pitää merkittävänä parannuksena nuorten upseereiden palkkaukseen Rajavartiolaitoksessa. Palkkaeroa Puolustusvoimien upseerien aloitustehtäviin ei kokonaan saada kurottua kiinni, mutta kyseessä on merkittävä askel koskien tasavertaista palkkausta kadettikurssilta ja merikadettikurssilta valmistuvien upseereiden osalta riippumatta siitä minkä ministeriön alaisuudessa palvellaan.

Upseeriliitto kiittää työnantajaa koulutuksen arvostamisesta Rajavartiolaitoksessa.

Aki Järvinen

Kapteeni Aki Järvinen on Rajavartiolaitoksen pääluottamusmies.