Uutiset

Sotilasaikakauslehden päätoimittaja Martti Lehto palkittiin merkittävällä kyberturvallisuuspalkinnolla

17.5.2022

Työelämäprofessori, sotatieteiden tohtori, eversti evp., SALin päätoimittaja Martti Lehto on palkittu Cyber Security Nordic Award 2022 – palkinnolla, joka korostaa kyberturvallisuuden osaamisen ja koulutuksen merkitystä nyt tärkeämpänä kuin koskaan aiemmin. Palkintoraadn mukaan Lehdon vaikuttavuus on noussut omaan luokkaansa.

Kilpailuraadin perusteluissa nousivat esiin Martti Lehdon keskeinen vaikutus kansallisen tason kyberturvallisuuden dokumentaation luomisessa sekä hänen tapansa levittää laajaa osaamistaan niin yliopistokontekstissa kuin liike-elämän verkostoissa, hankkia kansainvälisiä liittolaisia ja ystäviä myös ulkomailta, mikä on omiaan luomaan erinomaista maakuvaa suomalaisesta osaamisesta.

Martti Lehto on kyberdiplomatian ja kyberkapasiteetin kasvatuksen kiistaton priimus.

Palkintoraati perusteluissaan

Lehdon tietämyksestä saavat nauttia myös Sotilasaikakauslehden lukijat, sillä Lehto on ollut SALin päätoimittaja jo yli 21 vuotta. Esimerkiksi tuoreimmassa lehdessä 2/2022 hän kirjoitti pääkirjoituksessaan Ukrainaan kohdistuneista kyberhyökkäyksistä.

Palkinto jaettiin nyt kolmannen kerran Cyber Security Nordic -tapahtumassa 12.5.2022 Helsingin Messukeskuksessa. Palkinnon jakoi palkintoraatiin kuulunut Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsälänen.
Kuva: Cyber Security Nordic

Tällä hetkellä Martti Lehto on merkittävä vaikuttaja kyberturvallisuuden alueella Suomessa ja hän on tässä roolissa erittäin tunnettu myös kansainvälisesti.

Julkisen esiintymisensä ja asiantuntijaluentojensa avulla hän on hyvin merkittävällä ja sinnikkäällä tavalla edistänyt kyberturvallisuustietoisuutta Suomessa. Maailman nykyhetken tilanteessa Martti Lehdon työn vaikuttavuus on noussut omaan luokkaansa. ”Jos Suomessa ei olisi näitä osaajia, ei meillä olisi uutta teknologiaa”, todettiin raadin valinnassa.

Cyber Security Nordic Award – palkinnon myöntää Suomen Messusäätiö. Se arvo on 10 000 euroa.