SuomiAreenalla keskusteltiin turvallisuudesta ja Nato-integraatiosta

30.6.2023

Miten poliittiset päättäjät voivat parantaa sotilaiden asemaa, kun Suomea aletaan integroida Naton täysjäseneksi. Siitä ja turvallisuudesta laajemminkin keskusteltiin Upseeriliiton tapaamisissa Porissa järjestetyssä SuomiAreenassa.

SuomiAreena on yksi suomalaisen yhteiskunnallisen keskustelun tärkeimpiä tapahtumia. Tänä vuonna se järjestetiin jo kesäkuussa juhannusviikon jälkeen.

Hallitus oli saatu muodostettua vasta edeltävänä viikkona, joten kaikki uuden hallituksen ministerit eivät paikalle päässeet. Se ei silti himmentänyt tilaisuuden merkitystä, sillä tuore hallitusohjelma antoi paljon aiheita keskusteluille.

-Meidänkin aiheemme tapaamisissa ja keskusteluissa tulivat tuoreesta hallitusohjelmasta, kertoivat Upseeriliittoa tilaisuudessa edustaneet puheenjohtaja Ville Viita, pääluottamusmies Tero Pynnönen ja toimitussihteeri Marko Varama.

Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita ja pääluottamusmies Tero Pynnönen keskustelivat presidenttiehdokas Olli Rehnin (kesk.) ja Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Lindtmanin (sd.). kanssa konkreettisista toimista sotilaiden aseman turvaamiseksi ja parantamiseksi.

Henkilöstön suorituskyky Nato-integraation edellytys

Kesän jälkeen eduskunnassa alkaa iso urakka, kun puolustusselontekoa valmistellaan ja mietitään, miten Suomi vastaa Naton suorituskykyvelvoitteisiin. Uudenlaisella yhteistyöllä on mahdollista saada hyviä ratkaisuja.

On tärkeää, että poliitikot tietävät, mitä konkreettista poliittiset päättäjät voivat tehdä sotilaiden aseman turvaamiseksi nyt kun Suomea aletaan integroida Natoon täysjäsenenä. Nato-integraatio edellyttää henkilöstön suorituskyvyn turvaamista.

-Suurimmat haasteet eivät ole vain työmarkkina-asioita, vaan myös lainsäädäntöä. Tästä usea SuomiAreenalla vieraillut kansanedustaja oli kanssamme samaa mieltä. Vaikuttaakin siltä, että viestimme sotilaiden jaksamisen haasteista on tavoittanut monen päättäjän ja median edustajan, summasi Ville Viita SuomiAreenan antia.

Hallituspuolueiden edustajille muistutettiin Nato-jäsenyyden tuomasta puolustusvelvoitteesta. Ammattisotilaat ja reserviläiset luovat valmiuden, jonka rakentaminen alkaa nyt.

Henkilöstöstä ja resursseista keskusteltiin myös Ulkopoliittisen instituutin järjestämässä Mitä Nato on ja mitä Nato ei ole -paneelissa.

-Nato-Suomi tarvitsee puolustusbudjetin, joka on vuosittain vähintään kaksi prosenttia BKT:sta, mutta mieluummin kolmen prosentin suuntaan. LIsäksi tarvitaan osaamista, muistutti Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola.

Ulkopoliittisen instituutin järjestämä ”Mitä Nato on ja mitä Nato ei ole” -paneeli veti ison teltan täyteen yleisöä, vaikka se oli SuomiAreenan päätöspäivän viimeisimpiä tilaisuuksia. Paneelin puheenjohtajana Charly Salonius-Pasternak sekä keskusteluijoina Mika Aaltola, Iro Särkkä ja Matti Pesu.

Sotilaiden saatava apua PTSD-oireisiin

Vapaaehtoistaistelija Aleksi Lysander kertoi omista kokemuksistaan.Vapaaehtoistaistelija Aleksi Lysander kertoi kokemuksistaan Tukea ja toivoa: Suomen rooli sodan henkisten vaurioiden hoitamisessa –paneelissa, jonka järjesti Your Finnish Friends -järjestö

Yksi SuomiArenassa vahvasti esille noussut teema oli mielenterveys.

Sotilaiden osalta mielenkiintoista keskustelua käytiin Your Finnish Friends -järjestön paneelikeskustelussa.

Ammattimaisuus lisääntyy, ja veteraanipolitiikka laajenee kriisinhallinnasta erilaisiin operaatioihin.

On parannettava sotilaiden turvaa ja tukiverkkoja sekä otettava oppia läheisistä naapurimaista Nato-joukkorakenteen luomisessa.

-Ase osataan purkaa silmät kiinni – miten puretaan mieli ja stressitila. PTSD-oireet tuntuvat pitkään ja näkyvät vasta vuosien päästä jos ei hae apua. Kontrasti siviilielämään on hyvin erilainen, muistutettiin paneelissa

Koulutus ja puolustus suomalaisten tukena – miten kansalaiset kestävät kriisejä? Paneelikeskustelijoina everstiluutnantti, sotilasprofessori Aki-Mauri Huhtinen ja upseerioppilas Elli Riipinen Puolustusvoimista sekä Heikki Kuutti Uusitalo Sivistystyönantajista.