Upseereiden laatu on hyvä, mutta määrässä on puutteita

20.7.2021
Essi Lindqvist

Porin prikaatin komentajan tehtävät jättänyt ja Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorina aloittanut kenraali Mika Kalliomaa on huolissaan upseeriston henkilövajauksesta. Hänen mukaansa upseereiden asenne on korvaamaton ja laatuakin riittää, mutta määrää tulisi pystyä kasvattamaan.

Porin prikaatissa Säkylässä työskentelee yhteensä 650 henkeä. Kolme vuotta sitten Kalliomäen aloittaessa prikaatin komentajana upseerinvirkoja oli 192.

-Nyt kun lähden, vajausta on 39, ensi keväänä ehkä jo 50 upseerin tehtävää on ilman työntekijää. Koska tehtäviin ei ole osoittaa upseereita, aliupseerit tekevät upseerien töitä. Toivon, että tähän saataisiin muutos, Kalliomaa sanoo.

Henkilöstövajaus merkitsee ylityötuntien reipasta kasvua. Ennen vuoden 2015 Puolustusvoimien uudistusta silloisessa Porin prikaatissa ylitöitä kertyi vuodessa 17 000. Sen jälkeen määrä kasvoi 21 000 tuntiin, ja viime vuonna koronapandemia kasvatti ylitöiden määrän yhteensä 28 000 tuntiin.

-Pelkona on, että työtaakan kasvu vie aikaa uudistumiselta ja kehittämiseltä. Upseereilla on oltava aikaa kehittyä ja viedä uudet opit käytännön työhön. Muuten työstä menee pohja pois, kenraali Kalliomaa muistuttaa.

Porilaishenki merkitsee yhteishenkeä, joka syntyy töitä yhdessä tekemällä.
Upea ja perinteikäs prikaati, kuvaa kolme vuotta Porin prikaatin komentajana toiminut kenraali Mika Kalliomaa Porin prikaatia.

Ylityöt ovat tuttuja myös Porin prikaatin Kriisinhallintakeskuksessa, joka vastaa Maavoimien rauhanturvaajien peruskoulutuksesta kansainvälisiin operaatioihin. Viime vuonna ylitöiden määrä oli 7 000 tuntia.

-Keskuksessa koulutetaan vuosittain noin tuhat rauhanturvaajaa. Rauhanturvaajien työ erilaisissa olosuhteissa ja toimintaympäristöissä on erittäin vastuullista.

Kenraali muistuttaa lisäksi maakunnissa tehtävän maanpuolustustyön tärkeydestä. Siellä tehdään maanpuolustustyötä antaumuksella ja laadukkaasti.

-Porin prikaatille Pohjanmaan maakunnat ovat tärkeitä. Toinen aluetoimistoista sijaitsee Vaasassa. Tämän vuoksi prikaatilla olisi tarvetta siellä myös ruotsinkielisille upseereille.

Essi Lindqvist

Essi Lindqvist työskentelee Upseeriliitossa viestintäpäällikkönä. Yhteystiedot: lindqvist@upseeriliitto.fi / viestinta@upseeriliitto.fi