Jäsenuutiset

Upseeriliitto jalkautui Lapin rajavartiostoon vaihtamaan tilannekuvaa sekä keskustelemaan ajankohtaisista teemoista

28.11.2022

Neuvottelupäällikkö Kari Nousiainen ja Rajavartiolaitoksen pääluottamusmies Aki Järvinen vierailivat Lapin rajavartiostossa 24.–25. marraskuuta. Vierailun aikana tavattiin jäsenistöä keskusteluiden merkeissä Lapin rajavartioston esikunnassa ja Ivalon rajajääkärikomppaniassa.

Lapin rajavartioston esikunnassa asialistalla oli tilannekuvan vaihtaminen ja ajankohtaisten asioiden käsittely jäsenistön kesken. Keskusteluissa käsiteltiin työssäjaksamisesta, palvelussuhteen ehtoja sekä tulevia virkaehtosopimusneuvotteluja.

Neuvottelupäällikkö Kari Nousiainen ja Rajavartiolaitoksen pääluottamusmies Aki Järvinen tapasivat Lapin rajavartioston komentajan Jarkko Alénin LRE:n jäsenistön tapaamisen yhteydessä. Tästä matka jatkuu kohti Ivalon rajajääkärikomppaniaa.
Ivalossa keskusteltiin muun muassa varusmieskoulutuksesta Rajavartiolaitoksessa ja palvelussuhteen ehdoista. Kuvassa Rajajääkärikomppanian päällikkö Jani Brännare ja pääluottamusmies Aki Järvinen.

Jäsenistön tapaamisten aikana vaihdettiin myös tilannekuvaa Upseeriliiton toimiston ja operatiivisissa tehtävissä toimivien jäsenten välillä. Näitä keskusteluja käytiin myös Lapin rajavartioston komentajan eversti Jarkko Alénin kanssa.

Ivalon rajajääkärikomppaniassa työssäjaksaminen, palvelussuhteen ehdot ja varusmieskoulutus Rajavartiolaitoksessa olivat kantavia teemoja.

Nuorten upseereiden palkkaus ja erityisesti sotilaallisen harjoituksen palvelussuhteenehdot työssäjaksamisen näkökulmasta nousivat esille keskusteluissa Rajajääkärikomppanian päällikön Jani Brännaren kanssa.

Niinisalossa seurattiin sotaharjoitusta aitiopaikalla

Upseeriliiton väki pääsi marraskuussa tutustumaan myös HAMMER22-harjoitukseen Porin prikaatiin Niinisalossa. Lisäksi tutustuttiin perusyksiköiden toimintaan sekä tavattiin Niinisalon osaston jäseniä.

Kajaanissa Kainuun prikaatissa kuultiin hyvästä työilmapiiristä, joka on huippuluokkaa isosta työmäärästä huolimatta.

Kummastakin vierailusta ja Upseeriliiton jäsenten kanssa käydyistä keskusteluista voi lukea seuraavasta Sotilasaikakauslehdestä, jonka teema on Maavoimat.

Kiitos Lapin rajavartiostolle, Porin prikaatille sekä Kainuun prikaatille antoisten ja hyödyllisten vierailujen mahdollistamisesta!

Kajaanissa työilmapiiri on hyvä, myös varusmiehet kokevat sen mielekkääksi palveluspaikaksi, kertoi Kainuun prikaatinkomentaja prikaatikenraali Manu Tuominen.
Niinisalossa Upseeriliiton isäntänä HAMMER2022-sotaharjoituksissa Porin prikaatin komentaja, prikaatikenraali Vesa Valtonen.