Upseeritaustaiset kansanedustajat kirittävät Upseeriliiton edunvalvontaa: ”Ilman motivoitunutta upseeristoa Suomi ei voi olla esimerkillinen Nato-maa”

22.11.2023

Suomen on oltava esimerkillinen ja lisäarvoa tuova Nato-maa, todettiin Upseeriliiton liittokokousta edeltävässä kansanedustajapaneelissa. Suomi viestii olevansa esimerkillinen jäsenmaa Nato-tehtävissä olevan henkilöstönsä kautta.

-Jos viidakkorumpu kertoo, että Nato-töihin lähtevien perheet kärsivät, tehtävät eivät kiinnosta. Viestin pitää olla selvä: työt ovat mielenkiintoisia ja perheiden tilanne hyvä, kansanedustaja, kenraalimajuri (evp) Pekka Toveri muistutti Upseeriliiton paneelissa.

-Jotta annamme kuvan, että Suomi hoitaa tonttinsa ja tuo lisäarvoa puolustusliittoon, suomalaisen Nato-henkilöstön laadun on oltava hyvä ja määrän riittävä, linjasi kenraalimajuri (evp), kansanedustaja Pekka Toveri (kok.).

Myös majuri (evp), kansanedustaja Jarno Limnéll (kok.). painottaa, että tyytyväinen ja motivoitunut upseeristo on tässä kokonaisuudessa aivan välttämätön.

Upseeriliittokin on korostanut motivoivien palvelussuhde-ehtojen tärkeydestä käytyään jo vuoden verran neuvotteluja Naton komentorakenteen palvelussuhde-ehdoista – tuloksetta.

Kansanedustaja, everstiluutnantti (evp) Tomi Immonen kertoi omasta ulkomaankokemuksestaan vuoden kestäneessä tehtävässä Libanonissa.
-Kun Suomesta lähdin, pystyin käymään kotona muutaman kuukauden välein. Mutta kun lähdetään kolmen vuoden Nato-komennukselle, silloin otetaan perhe mukaan. Puolustusvoimien on huolehdittava, että ehdot mahdollistavat tämän.

-Laitetaan neuvottelut vaihdoin maaliin, että päästään keskittymään itse asiaan, Limnéll hoputtaa.

Everstiluutnantti (evp), kansanedustaja Tomi Immonen (ps.) muistutti lisäksi, etteivät upseerit ole turvaamassa vain omia etujaan.

-Upseeriliitto edustaa neuvotteluissa kaikkia, niin sotilaita kuin siviilejä, joita Suomesta lähtee Nato-töihin. Suomen on annettava heille tukensa.

”Penninlaskenta järjestykseen”

Edelleen junnataan myös Naton komentorakenteen palkkausneuvotteluissa. Molempien neuvottelujen osalta keskustellaan rahasta.

-Penninlaskenta pitää laittaa järjestykseen, sillä Puolustusvoimien ja valtion budjetissa kustannukset eivät merkitse mitään, Toveri toi suhteellisuudentajua.

Lakeja tarkennettava ja resursseja lisättävä

Paneelistien mukaan maanpuolustuksen isoista linjoista ollaan eduskunnassa nyt samalla kartalla, vaikka toki turvallisuuspoliittisesta tilanteesta ”eri sävyjä löytyykin”.

”Elämme mielenkiintoisia aikoja”, totesivat upseeritaustaiset kansanedustajat dosentti Antti Parosen johtamassa paneelissa. Uhat on kasvaneet merkittävästi – toisaalta nyt ollaan paremmassa turvassa kuin koskaan aiemmin.
-Vaikuttakaa edelleen ja pitäkää enemmän ääntä. Nyt on aika huolehtia upseeriston eduista ja motivaatiosta, kannusti kansanedustaja Jarno Limnéll (oik.) liiton puheenjohtajaksi uudelleen valittua Ville Viitaa.

Liittokokouksen paneelissa upseeritaustaiset kansanedustajat Tomi Immonen (ps.), Jarno Limnell (kok.) ja Pekka Toveri (kok.) kommentoivat myös tämänpäiväistä turvallisuuspoliittista tilannetta.

He panisivat koko itärajan kiinni ja lopettaisivat Venäjän rajalle masinoimien turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen idän raja-asemilta.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen kanta hallituksen kaavailemiin itärajan entistä kireämpiin rajoitustoimiin herätti kansanedustajissa kritiikkiä. Toverin mukaan oikeuskanslerin kanta merkitään pöytäkirjaan, mutta se ei tarkoita, etteikö hallitus voisi toimia.