Uutiset

Vapaaehtoisesti vai pakolla Nato-tehtäviin, pohdittiin luottamusmiesten neuvottelupäivillä

10.4.2024

Suomen Nato-jäsenyys on tuonut runsaasti uusia haasteita upseerien edunvalvontaan. Neuvotteluissa, vaikuttamisessa ja viestinnässä vaaditaan uudenlaista ajattelutapaa myös osastoaktiiveilta ja paikallisilta luottamusmiehiltä, jotka kokoontuivat 9.-10. huhtikuuta perinteisille neuvottelupäivilleen.

Ajankohtaisista asioista neuvottelupäivillä oli kuulemassa ja keskustelemassa lähes 80 Upseeriliiton luottamusmiestä ja osastojen puheenjohtajaa. Neuvottelupäiville osallistui myös mielenkiintoisia puhujavieraita.

Pääesikunnan suunnittelusektorin johtaja, everstiluutnantti Tommi Sikanen keskustelutti muun muassa Naton komentorakenteen tehtävien velvoittavuudesta ja pakollisuudesta. Hänen mukaansa tällä hetkellä halukkaita tehtäviin on enemmän kuin virkoja.

-En usko, että lähivuosinakaan ollaan tilanteessa, että Naton komentorakenteen tehtäviin joudutaan pakottamaan, arvioi everstiluutnantti Tommi Sikanen Pääesikunnan Henkilöstöosastolta.

Puolustusvoimilta vaaditaan, että sillä on käytettävissään määrältään, laadultaan ja tahdoltaan riittävä henkilöstö, joka varmistaa tehtävien toteuttamisen kaikissa valmiustiloissa niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Nato-henkilöstölisäysten toiminta-ajatus on hallittu toteutus henkilöstöjärjestelmän kantokyky huomioiden. Naton komentorakenteen tehtävien täyttäminen toteutetaan vaiheittain.

-Ensi vuoden lopussa meillä on 30 prosentin täyttö, 2028 eli kuudentena jäsenyysvuonna ollaan 90 prosentissa, kertoi everstiluutnantti Sikanen Pääesikunnasta.

Luottamusmiehet ja osastojen puheenjohtajat jakaantuivat työryhmiinsä keskustelemaan oman alueensa edustettavien tarpeista ja toiveista sekä muun muassa liiton koulutuksen ja viestinnän kehittämisestä. Edunvalvontapäällikkö Mika Ylönen seuraa ryhmätöiden edistymistä.
Äntligen! -Vihdoin toteutuneesta Ruotsin Nato-jäsenyydestä iloitaan isosti, kertoi Officersförbundetin eli ”Ruotsin Upseeriliiton” varapuheenjohtaja Mikael Vinde.