Uutiset

Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti reserviupseereiden Nato-kannatuksen ennätyskorkeaksi

11.3.2022

Ukrainan tapahtumat ovat kääntäneet Nato-jäsenyyden kannatuksen reserviupseereiden keskuudessa voimakkaaseen kasvuun, selviää Suomen Reserviupseeriliitto (RUL) jäsenistölleen tekemästä ajankohtaiskyselystä. Upseerilitossa kyselyn tulosta pidetään vahvana viestinä Nato-jäsenyyden puolesta.

Edellisen kyselyn RUL toteutti pääosin ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Uuden kyselyn tulosten perusteella hyökkäys Ukrainaan lisäsi merkittävästi Nato-jäsenyyden kannatusta reserviupseereiden keskuudessa.

Nato-jäsenyyttä kannattaa nyt peräti 83,1 % vastanneista, sitä vastustaa 9,0 % ja kannastaan epävarmoja on 7,8 %. Muutos helmikuussa, juuri ennen Venäjän hyökkäystä, tehtyyn vastaavaan kyselyyn on todella iso. Jäsenyyden kannattajien määrä on noussut peräti 18,7 prosenttiyksikköä, kun helmikuussa jäsenyyttä kannatti 64,4 % vastanneista.

-Lukemat ovat erittäin vahva viesti ja kannatus reservin upseereilta. He tietävät, että vain jäsen saa puolustusliittouman tuen, kyselyä tulkitsee Upseeriliiton edunvalvontapäällikkö Mika Ylönen.

Upseeriliitto ei ole kysynyt jäsenistönsä mielipidettä Nato-jäsenyydestä Venäjän hyökkäyksen jälkeen, mutta aiempien kyselyiden mukaan upseeristosta enemmistö kannattaa jäsenyyttä.

-Liittoutumisen kannatus on nyt voimakasta. Taustalla on varmasti samanlaisia syitä kuin Upseeriliitonkin jäsenkyselyn vastauksissa. Venäjä nähdään uhkana. Maanpuolustukseen onkin nyt panostettava, kommentoi Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

– Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on koskettanut voimakkaasti reserviupseereita ja RUL:ia. Tämä näkyy Nato-jäsenyyden voimakkaana kasvuna liiton jäsenten keskuudessa, mutta myös monina muina toimina, toteaa RUL:n puheenjohtaja Aaro Mäkelä.

– Liitto on tiedottanut aktiivisesti reserviläisten toimintamahdollisuuksista uudessa tilanteessa. Kiinnostus vapaaehtoiseen maanpuolustuskoulutukseen on lähes räjähtänyt ja asia näkyy myös liittoon tulleissa jäsenhakemuksissa. Uusia jäsenhakemuksia helmikuun alun jälkeen meille on tullut hieman alle 500, joka on noin neljä kertaa viime vuoden samaa ajanjaksoa enemmän, Mäkelä kertoo.

Kaikkiaan Suomen Reserviupseeriliitossa on noin 27.000 jäsentä. RUL:n jäsenkysely toteutettiin jäsenille lähetetyllä sähköpostikyselyllä 7. – 11.3.2022. Kyselyyn vastasi 4922 Suomen Reserviupseeriliiton jäsentä ja siihen voi tutustua Reserviupseeriliiton kotisivulla.