Vuoden upseeri Antti Kuparinen on esimerkillinen johtaja

3.6.2022

Upseeriliiton hallitus on valinnut Vuoden upseerin vuodesta 1988 lähtien. Puolustusvoimain lippujuhlan päivän aattona Katajanokan Kasinolla palkittiin 34. Vuoden upseeri majuri Antti Kuparinen Upseeriliiton kunniakilvellä.

Vuoden upseeriksi valitaan liiton jäsen, joka on ansioitunut järjestötehtävissä liiton piirissä tai on suorittanut liiton hyväksi merkittävän työn sekä käyttäytyy ja suorittaa palvelustehtävänsä moitteettomasti.

Näin Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita luonnehti Anttia puheessaan:

”Tunnen Antin hyvin. Hän on avoin, luotettava ja positiivinen ihminen. Ystävä ja aseveli. Majuri Antti Kuparinen on juuri sellainen kuten hänen upseeriveljensä häntä arvioivat.

Upseerien luottamustehtävässä toimiva on esimerkillinen johtaja. Hän antaa omalle joukolleen enemmän.

Hän huolehtii muista, vaikka välillä vaikeiden asioiden esittäminen saattaa vaikuttaa oman uransa etenemiseen.

Vuoden upseerille luovutetaan Upseeriliiton kunniakilpi sekä Nordean tuotteita, jotka luovuttivat pankin edustajina Mikko Männikkö ja Thomas Mickelsson.

Kenraali Lauri Sutela on yksi arvostetuimmista suomalaisista upseereista. Hän teki sodassa itse vaarallisimmat työt, jotka hän uskoi osaavansa alaisiaan paremmin. Hän piti alaisistaan huolta. Miehet luottivat häneen. Hän kävi Puolustusvoimien komentajana usein joukkojen parissa.

Hänen johdonmukaisuutensa ja päättäväisyytensä komentajana estivät aikoinaan Neuvostoliiton suunnitelmien toteutumisen. Suomen kuva lännessä omasta puolustuksestaan huolehtivana kansakuntana säilyi. Luottamuksemme säilyi vaikeina vaaran vuosina. Me huolehdimme itse omasta puolustuksestamme silloin ja myös tänä päivänä.

Kenraali Lauri Sutelalta kysyttiin parikymmentä vuotta sitten, että millainen on hyvä upseeri?

Kenraali vastasi: Tulipa vaikea kysymys. Hänen on oltava rehti ja rehellinen sekä itselleen että ympäristölleen. Hänen on oltava velvollisuudentuntoinen ja vastuuntuntoinen. Ja mikä tärkeintä, hänen on oltava avoin ja rohkea niin, että hän uskaltaa kuultuaan esimiehensä mielipiteen kertoa myös omansa, jos uskoo sen olevan perusteltu ja parempi. Tuulenhaistelijoita ja nöyristelijöitä me emme tarvitse.

Majuri Antti Kuparinen on juuri sellainen kuten Kenraali Sutela sanoi.”

Kainuun osaston perustelut