Suomi on Natossa, henkilöstön ehdot sopimatta

4.4.2023

Suomalaiset upseerit aloittavat tänään työskentelyn Natolle. Henkilöstön Nato-tehtävien palvelussuhteen ehdoista ei ole vielä sopimusta.

Neuvotteluita työnantajan kanssa on käyty lähinnä seuraavasta neuvotteluajankohdasta, mutta esitystä ehdoista ei ole vieläkään esitetty henkilöstöjärjestöille. Upseeriliitto pitää tilannetta erittäin valitettavana ja haluaa sopimuksen asiasta viivytyksettä.

Seuraava tapaaminen puolustusministeriön kanssa on sovittu pidettäväksi 6. huhtikuuta.

Upseeriliitto muistutti NATO-jäsenyyteen varautumisesta heti, kun Suomi jätti hakemuksensa puolustusliiton jäseneksi. Tämän vuoden budjetista päätettäessä myös muistutettiin, että kansainväliset tehtävät vaativat käytännön suunnitelman:

Budjettiehdotuksesta puuttuu panostukset Puolustusvoimien henkilöstön suorituskykyyn ja varautuminen NATO-jäsenyyteen

Talousarviossa on mainittu, että ”henkilöstöjärjestelmän kehittämisessä̈ huomioidaan valmiuden ja kansainvälisen yhteistoiminnan ja kriisinhallinnan asettamat vaatimukset”.

-Nämä ovat tärkeitä asioita, mutta jäävät termeiksi, jos niiden toteuttamiseksi ja seuraamiseksi puuttuu käytännön suunnitelma, kommentoi Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita lokakuussa 2022.

NATO-jäsenyys muuttaa Puolustusvoimien tehtäviä ja rakenteita huomattavasti tulevina vuosina. Jäsenyyttä ei ole käsitelty talousarviossa, vaikka NATO-henkilöstön tehtäviä laajennetaan jo parhaillaan ja edelleen ensi vuonna.