Jäsenuutiset

Upseeriliitto aloitti Rajavartiolaitoksen TARKVES-neuvottelut

9.10.2023

Rajavartiolaitoksen tarkentavat virkaehtosopimusneuvottelut alkoivat 4. lokakuuta. Niissä painopisteenä on nuorten upseerien palkkaus.

Tarkentavissa virkaehtosopimusneuvotteluissa sovitaan virastoerästä, joka on suuruudeltaan 0,5 prosenttia. Sitä on mahdollisuus liu´uttaa nollan ja 1,5 prosentin välillä. Osana sopimusta virastoerän suuruudesta riippuen maksetaan yleiskorotuksena 2 tai 1–2,5 prosenttia.

Sopimukseen on päästävä 15. joulukuuta mennessä. Jos näin ei käy, neuvotteluratkaisussa päädytään niin sanottuun perälautaan. Tällöin virastoerävarallisuus jaetaan osapuolten kesken tasan kaikille yleiskorotuksen tavoin.

Puolustusvoimien Nato-tehtävät ja sen myötä vahvasti kansainvälistynyt toimintaympäristö ovat johtaneet siihen, että upseeriuran valitseminen Rajavartiolaitoksessa ei ole enää yhtä vetovoimainen vaihtoehto kuin aiemmin.

-Nuorten upseerien aloituspalkkaus on yli 200 euroa heikompi kuin Puolustusvoimissa, joten on täysin ymmärrettävää, että Rajavartiolaitoksen vetovoimatekijät ovat vähentyneet merkittävästi. Tähän epäkohtaan toivomme myös työnantajalta reagointia, kertovat Upseeriliiton neuvottelupäällikkö Kari Nousiainen ja Rajavartiolaitoksen pääluottamus Aki Järvinen.

Lue myös Aki Järvisen BLOGI