Upseeriliitto aloitti sopimusalakohtaiset TARKVES-neuvottelut

20.9.2023

Upseereita edustava Upseeriliitto ja työnantajaa edustava puolustusministeriö ovat aloittaneet tarkentavat virkaehtosopimus- eli TARKVES-neuvottelut. Nyt neuvotellaan virastoerästä, joka on kirjattu helmikuussa solmittuun virkaehtosopimukseen.

Neuvotteluissa Upseeriliitto kävi läpi JSA-sopimusalakohtaiset palkka- ja tekstikysymystavoitteensa.

-Esitimme työnantajalle Upseeriliiton tavoitteet palkkojen ja niin sanottujen tekstikysymysten kehittämisen osalta. Keskustelimme niistä hyvässä ja hengessä ja niistä myös löytyi joitain yhteneväisyyksiä, kertovat Upseeriliiton neuvottelupäällikkö Kari Nousiainen ja pääluottamusmies Tero Pynnönen.

Kahdenkeskisiä JSA-neuvotteluja jatketaan 2. lokakuuta. Kaikkien Puolustusvoimien työntekijöitä edustavien järjestöjen PVPJ- eli puolustusvoimien palkkausjärjestelmäneuvotteluja jatketaan työnantajan kanssa 3. lokakuuta.

Sopimus virastoerästä on neuvoteltava joulukuun puoleenväliin mennessä.

Virastoerä 1.3.2024

Virastojen omiin neuvotteluihin on varattu vähintään 0,5 prosentin erä, jota voidaan sopimusosapuolten yhteisellä päätöksellä kasvattaa 1,5 prosenttiin asti.

0,50 %:n ylittävä virastoerä vähentää 1.3.2024 yleiskorotusta.

Virastoerä on neuvoteltava 15.12.2023 mennessä.

Yhteisellä päätöksellä virastoerä voidaan siirtää kokonaisuudessaan yleiskorotukseksi.