Uutiset

Upseerit peräänkuuluttavat tasa-arvoa virkamiehiä koskevaan rajoitusaikaan eli karenssiin

10.5.2022

Upseeriliiton jäsenkyselyyn vastanneet haluavat tasa-arvoiset pelisäännöt karenssisopimuksiin. Tehtävään liittyvä karenssi olisi tiedettävä jo ennen kuin ottaa vastaa tarjotun tehtävän. Siitä on tehtävä kirjallinen sopimus, jossa määritellään karenssin ehdot ja korvaukset.

Eduskunnan hallintovaliokunta hyväksyi huhtikuussa hallituksen esityksen, jonka mukaan valtion ylimmän johdon virkaan sekä Puolustusvoimien niin sanottuun erittelyvirkaan nimitetyn karenssisopimuksen rajoitusajan maksimiaika pitenee 12 kuukauteen.

Jäsenkysely lähetettiin kaikille Upseeriliiton jäsenille 18.–31.3.2022.
Siihen vastasi 2248 upseeria.

Valiokunnassa kaikki opposition kansanedustajat vastustivat lain muuttamista, puolueista kokoomus ja perussuomalaiset jättivät valtiokunnan mietintöön eriävän mielipiteensä. Valiokuntakäsittelyssä kritisoitiin erityisesti Puolustusvoimien henkilöstön tarpeiden ohittamista.

Upseeriliitto suhtautuu karenssiajan pidentämiseen kielteisesti, sillä virastot ja ministeriöt voisivat soveltaa karenssimääräyksiä itse. Se saattaa virkamiehet eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi yksityisen sektorin yritys ei odota työntekijää vuotta, vaan palkkaa tehtävään jonkun toisen. Se heikentää merkittävästi mahdollisuutta työllistyä.

Jäsenkyselyyn vastanneet upseerit haluavat, että karenssista sovitaan selkeästi ennen tehtävän vastaanottamista ja sopimukset tehdään kirjallisesti.